Voicekeyer op Yaesu FT-817

Mobiele of mobiele-basis sets
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Voicekeyer op Yaesu FT-817

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Op zendamateur.com kreeg ik niet veel reacties, dus hier nogmaals mijn vraag:

Ben bezig een voicekeyer te bouwen voor de komende contesten. Daarbij heb ik een print van SEC gebruikt en het werkt allemaal uitstekend op mijn Icom IC-706. Nu wil ik ook de FT-817 kunnen aansluiten maar tref ik op de microfooningang 2x een GND aan. 1 voor de TX en 1 voor de MIC. Nu snap ik dat Yaesu een 8V spanning tussen de MIC en GND(MIC) heeft staan t.b.v. electret kapsels, en daarom zal het geheel wel gescheiden zijn. Nu is het wel zo dat mijn voicekeyer de GND van de MIC en TX gezamelijk heeft.

Kan het problemen geven als ik GND en GND MIC met elkaar verbind?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voicekeyer op Yaesu FT-817

Ongelezen bericht door fred101 »

Heb je een schema ? Ik ben beter thuis in oude Yaesus en heb geen ervaring met een voicekeyer (roep je dan Dih Dih Dah of gaat het niet om CW en gaat er een Phone signaal in ? ik denk het laatste ) .
Ik heb een 897 gehad en daar zat al een soort CW keyer in maar als het om phone gaat heb je er natuurlijk niets aan.

Waarschijnlijk zijn de twee grounds ergens in de set doorverbonden, alleen dubbel uitgevoerd omdat er voor de microfoon vaak een apart afgeschermde kabel binnen de mike kabel wordt gebruikt. Ivm oppikken van storing op de ommanteling. Maar dat moet je in het schema zo kunnen zien en anders met de ohm meter meten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Voicekeyer op Yaesu FT-817

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Bedankt voor je antwoord Fred, had het haast zelf kunnen bedenken. Het schema kon ik ook downloaden via dit forum (wat een service) en daaruit bleek dat beide massa punten gewoon doorgelust zijn.

M.b.t. de voicekeyer. Yep, het is voor mijn oproep te herhalen. Ideaal in contesten... :P

For future reference:
Bijlagen
mike aansluiting yaesu.jpg
mike aansluiting yaesu.jpg (8.12 KiB) 9543 keer bekeken
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voicekeyer op Yaesu FT-817

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Bas, dat heb ik zelf ook vaak, dan zit je in een soort loop en moet je gewoon even van iemand anders, op je goede been gezet worden. Vaak ben ik een hele tijd iets aan het proberen en kom er niet uit. Dan stop ik ermee om te rusten en wat op te zoeken en dan ineens schiet het te binnen en het meestal wist ik het ook wel maar dacht er gewoon niet aan. Omdat ik bij voorkeur restaureer en repareer is een svhema bij mij het eerste waar ik aan denk :D
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie