FT-8900 Programmeren van geheugenkanalen en instellingen

Mobiele of mobiele-basis sets
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

FT-8900 Programmeren van geheugenkanalen en instellingen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Allereerst; ik heb nog geen enkele programmeerkabel getest en dus ook geen software. Maar ik kreeg af en toe de vraag, of de FT-8900 te programmeren was. Geen idee zei ik en ben eens gaan Googlen. Ik overweeg de ADMS-2H-USB kit aan te schaffen van RX-systems. Erg betaalbare software en je krijgt er gelijk een kabel bij. Mocht het zover eens komen, laat ik dat hier weten.

Wat heb je nodig;
- Een communicatiekabel
- Software

Of koop beide in een kit.

De compoort methode:
Waarom zou je compoort gebruiken als het ook USB kan tegenwoordig; misschien heb je nog een computer uit 1920, of heb je al een compoort kabel en zoek je naar geschikte software. Kijk dan eens op de site van G4HFQ. Deze software kan ook via USB werken, maar dan via een USB converter. Welke kabel er bij jouw transceiver hoort, zou je hier wellicht kunnen vinden: http://www.g4hfq.co.uk/links.html

De CT-29B kabel (geschikt voor compoort) is verkrijgbaar op verschillende sites, bijvoorbeeld hier: http://www.g4zlp.co.uk/unified/CT29_B.shtml
Voor meer informatie over deze kabel: http://www.mods-ham.com/03_Home-brew/Ho ... ble-en.htm
De kabel is geschikt voor: YAESU FT-3000M FT-7100, FT7800, FT8000R, FT8100, FT8800, FT8500, FT8900R

Maar dit is misschien eenvoudiger: direct via USB:
De USB-29B kabel is geschikt voor de USB poort en kan werken met de software van RT-systems. Andersom geldt ook, dat de nieuwste versie van de software van RT-systems (link) alleen nog met deze USB-29B kabel om kan gaan. Dus vergeet die compoort en ga voor USB zou ik haast zeggen :) Maar nogmaals, dat heb ik nog niet kunnen testen!

Heb jij ervaringen met het programmeren van een Yaesu transceiver? Dan wil ik je graag uitnodigen om een reactie te schrijven op dit bericht.
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Yaesu: Programmeren van geheugenkanalen en instellingen

Ongelezen bericht door pe1br »

Ik heb pas 2 kabels besteld voor me yaesu VX5R en me yaesu ft7800
Die voor de porto heb ik al getest en werkt prima voor het programmeren van de porto kanalen, helaas kan je de porto er niet mee bedienen zoals dat van de CAT interfaces bekend is.

Die voor de yaesu ft7800 heb ik nog niet getest, ik heb 2 van deze trancievers in beide auto's maar het is me nog te koud om met de laptop in de kofferbak de boel opnieuw te programmeren.

Beide kabels heb ik besteld uit hongkong bij happy hamshop via ebay/paypall
Voor jou tranciever hebben ze ook een usb kabel, dat is dezelfde die ik heb voor me ft7800:
http://cgi.ebay.com/USB-programming-cab ... 27ac859b07

Voor $16,80 (+/-12 euro heb je hem in huis)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Yaesu: Programmeren van geheugenkanalen en instellingen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Tnx voor je bericht PE1BR,

Het lijkt op de kabel die RX-systems ook bij hun software leveren. Wat voor software ga je gebruiken?
Ik heb inmiddels het pakketje besteld bij RX systems. Ook niet erg duur als compleet pakketje met software en kabel. Ik zal in de nabije toekomst laten weten hoe dat bevalt (is nog niet binnen). Omgerekend kost dat pakketje ongeveer 35 euro schat ik (ik ken de omreken koers van de Dollar even niet), plus een paar euro verzendkosten. Minder dan €50,- totaal zeg maar.

En inderdaad is CAT bediening niet mogelijk helaas. Was leuk geweest, maar daar heb ik ooit al een kabel voor bij mijn FT-897D aangeschaft en die gebruikte ik met Hamradio Deluxe. Helaas is dat nog een Compoort kabel en die compoort heb ik op mijn nieuwere PC niet meer.
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Yaesu: Programmeren van geheugenkanalen en instellingen

Ongelezen bericht door pe1br »

Tjalling PE1RQM schreef: Wat voor software ga je gebruiken?
Ik zat te denken aan ftb7800
Tjalling PE1RQM schreef:
Helaas is dat nog een Compoort kabel en die compoort heb ik op mijn nieuwere PC niet meer.
Ik heb een tijdje terug 2 usb>serial adaptors gekocht zonder serial plug voor 5 euro per stuk, deze zitten nu met een gekregen usb hubje en een usb>soundcard in 1 kastje als soundkaart/cat/cw interface.
Plaats reactie