Externe S-meter voor de FT-897(D)

Mobiele of mobiele-basis sets
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een zelfgemaakte S-meter voor de FT-897(D):

Ik heb verschillende (draaispoel)meters getest en kwam uiteindelijk bij een meter uit een cassettedeck. Niet alle meters werken goed. Ik heb heel simpel een 50k potmeter in serie gezet in de +. Die potmeter kon ik met mijn huidige meter op de helft instellen ongeveer. Om te testen of je meter geschikt is, kun je in menu 060 van de FT-897 (mtr arx sel) kiezen voor FS (full scale).
Vervolgens de potmeter afregelen dat je meter op het laatste streepje staat. Vervolgens op FM een station zoeken die redelijk goed op de frequentie staat en in menu 060 kiezen voor CTR. Als de meter bij dit station nu precies in het midden staat, is je meter geschikt. Veel meters staan namelijk uit het lood (zal wel een soort van lineariteit zijn). Bij mij staat menu 060 meestal op SIG om als S-meter te dienen.

De schaal heb ik nu nog heel simpel met een witte sticker gemaakt. Door de meter in de set af te lezen en met een stift een streepje te zetten. Maar ja, dan heb je al een net zo afwijkende meter als standaard in de set zit. Beter is om iemand te zoeken met een meetzender, waarmee je bepaalde signaalsterktes kunt aanbieden, om vervolgens dan een goede schaal te tekenen.

Maar voor mij is de indicatie voldoende. Als power meter tijdens zenden op SSB (menu 061) is zo'n analoge meter te traag en werkt de interne digitale meter handiger. Ik kies meestal voor ALC, of MOD. Puur ter indicatie.

Wellicht overbodig te zeggen dat de aansluiting onder het voorfront zit... Een mono 3,5mm jack plugje.

Afbeelding
harrie477
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2010, 21:21

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door harrie477 »

Hoi Tjalling

Bedankt voor het plaatsen van de service manual op het hamforum
Ik zag dat je ook een s meter op de 897 hebt gemaakt maar ik vond de schaalverdeling niet zo mooi
daarom stuur ik je in de bijlage een originele schaalverdeling.

Ik heb ook een 897 maar weet niet of het een D is of niet
er zit wel dsp op en een TCXO printje zit er ook in
op de doos staat alleen 897 dus zonder D

Vraagje waarvoor dient het TCXO ?

Groetjes Harrie
Bijlagen
Smeter6.jpg
Smeter6.jpg (19.63 KiB) 15293 keer bekeken
Smeter11.jpg
Smeter11.jpg (21.88 KiB) 15293 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die schaalverdeling is wel een stuk mooier, dank je Harrie. Heb je hem toevallig nog in een iets hogere resolutie? De tekst is maar net leesbaar.

Zo te horen heb je wel de D uitvoering. Ik heb de doos niet meer, maar op mijn set staat ook alleen maar FT-897.
Maar dat TCXO printje is pas in de D uitvoering standaard geworden. En dat is geen onnodige luxe; het is een temperatuur gecorrigeerde kristal oscillator (Temperature Compensated Crystal Oscillator). Met deze oscillator verloopt de set niet zoveel als deze warm wordt, of bij andere temperatuur-schommelingen (in een schuur werken bij -10 graden, hi). Dat merk je vooral op de hogere banden, waar het verloop voor SSB anders onacceptabel hoog kon worden.

oh en trouwens welkom op het forum :)
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door rbeckers »

Een TCXO is ongeveer 10x zo stabiel als een gewoon kristal. 10^-6 is haalbaar. Dus een 10MHz TCXO wijkt 100Hz af door temperatuurverschillen. Hier komt nog veroudering bij.
Een OCXO (Oven Controlled) is weer ongeveer 10x zo stabiel als een TCXO.
Voor nog nauwkeuriger is een Rubidium oscillator of een GPSDO een redelijk betaalbare mogelijkheid.

Dus een 7 cijfers frekwentieuitlezing heeft met een gewoon kristal weinig nut. :wink:

René
harrie477
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2010, 21:21

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door harrie477 »

Hoi hoi

dus het is een kristal oven als ik dat goed begrijp in ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Jammer genoeg heb ik geen beter plaatje voor de s meter toevallig heb ik hem vandaag uitgeprint
en de resolutie viel mij ook tegen .

Zondag was een pech dag voor mij had mijn ft 897 en ft 990 verkeerd aangesloten op de tuner
en zo met mijn ft 897 100watt in de ft 990 geblazen
in eens een knal en rook uit de ft 990 :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
puffffff...brbrbrbrbr kun je wel voorstellen hoe ik mij voelde. :crybaby: :crybaby: :crybaby:
de set was hardstikke doof geworden dus wel nog ontvangst maar veel slechter dan de ft 897

ik ben toen naar beneden gegaan en heb de service manual op internet gezocht
maar het was al laat geworden en moest dus naar bed .en in bed maar piekeren :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Maandag na het werk gelijk naar boven en de ft 990 open gemaakt en de rf print er uit gehaald
er was een elko uit mekaar gesprongen en 2 dioden waren door midden en een spoel was zwart.

De elko heb ik vervangen de spoel heb ik opnieuw gewikkeld waren maar 10 windingen de dioden had ik niet wel van een ander type omdat ik de originelen niet had liggen
maar ik had al opgezocht het waren gewone schakel diodes dus heb ik er de 1n4148 in gezet.
Ik was er van overtuigt dat de 2 ingangs fets ook defect zouden zijn maar ja de set weer
in mekaar gezet en toch maar proberen
en ja hoor de ontvangst was weer prima en zenden deed hij ook met 110 watt
pufffff wat een opluchting. en een wonder dat de fets niet stuk zijn gegaan.

Daarna de ft 897 geprobeert en die gaf ineens niet meer dan 5 watt op alle banden
in het menu stond een vermogen van 100 watt ingesteld maar dit kon je nu niet meer veranderen pufff ook dat nog.
nu stond er in het display ineens een kruisje had ik nooit eerder gezien wat is dat ????????
weer internetten maar niets gevonden.en in de manual ook niets.
dus set uitmekaar misschien een zekering in de eindtrap defekt of hele eindtrap puffff.
dat was het ook niet set weer in mekaar dan nog maar eens het hele menu door lopen
ik heb de ft 897 pas een week in het bezit dus nog alles nieuw voor mij .
maar ik heb het gevonden hij stond in de stand transverter na deze instelling te hebben veranderd gaf de set
weer netjes 100 watt
was ik even blij dat beide sets weer ok waren

dit verhaal hoort hier eigenlijk niet thuis maar wilde het wel even aan jullie vertellen na al die stress
Vandaag met de ft 990 nog verbindingen gemaakt op 17 meter met america

dus Harrie weer blij :P :P :P
Laatst gewijzigd door harrie477 op 01 okt 2010, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
harrie477
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2010, 21:21

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door harrie477 »

Hoi HOi

ik heb nog even verder gezocht deze zijn wel met een hoge resolutie
de meter die je er voor nodig hebt is een 100 uAMP meter


groetjes Harrie
Bijlagen
ftmeter.png
ftmeter.png (2.55 KiB) 15175 keer bekeken
ftmeter1.png
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

O ja, die is mooi Harrie. Die gooien we een keer onder de printer.

Naar verhaal had je met je sets, maar gelukkig is het weer goed gekomen. Ik zou me rot schrikken. Er vliegt bij mij ook weleens wat in rook op, maar een set is zo kwetsbaar...
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door fred101 »

Tjalling, mijn 897 was een D, ik weet niet of je de TCXO daaruit kan overgezetten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Fred,

Die van mij is ook wel een "D", maar ik wilde aangeven dat er ondanks dat toch FT-897 (zonder D) op de zijkant staat.
Tnx anyway.

Ik ga die TCXO nog wel eens uitproberen trouwens, want ik heb soms het vermoeden dat die van mij niet echt stabiel is. Maar dat is dan vooral op 2m en 70cm, waar al snel sprake is van afwijking.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Externe S-meter voor de FT-897(D)

Ongelezen bericht door pe5jw »

Op mijn zoek toch naar interfaces :)
Kan ik deze tegen wat meer keus aan meter achtergrondjes,
http://www.radio-foto.net/radio/ftmeter.php
Groet,

Joeri
Plaats reactie