Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

Hoi allemaal
Ik ben Jan uit nijmegen
Ik ben 23 ocktober geslaagt voor de vergunning N voor zendamateur.
Ik zit nog te wachten op het nummer van AT om mijn call aan te vragen.
Ik vind het leuk om hier te zijn
Ik ga a.s zaterdag 2 radio,s beluisteren
De Yeasu FT 2000,en de ft 950
Ik wou eerst de ft 2000 maar door allemaal verhalen wat er mis is met hem,
ga ik eigelijk nu voor ft 950??
Wie kan mij wat op weg helpen door wat ervaring te vertellen???
Ook zou ik graag weten of er Nederlandse handeidingen zijn???
Bedankt
Groetjes van mij Jan
Laatst gewijzigd door 19dig1998 op 13 nov 2008, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Jan,

Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je examen en welkom. :clap: :clap:
De vraag die jij stelt is niet zomaar te beantwoorden omdat het werken met een HF set natuurlijk héél persoons gebonden is.
Ik denk dat je jezelf eerst moet afvragen wat wil ik ermee en wat voor verwachtingen heb ik daarvan.
Waar je volgens mij eerst aan moet denken is de belangrijkste schakel in de keten van een installatie en dat is natuurlijk de antenne.
Mijn advies zou het volgende kunnen zijn.
Ga eerst eens proberen bij één of meerdere amateurs of je daar eens mag luisteren en/of aan de knoppen zitten die reeds zo'n ontvanger hebben.
Vorm je dan een beeld van de mogelijkheden die jij wilt benutten en stem daar je beslissing op af.
Er zijn natuurlijk ook andere merken die eventueel in aanmerking (kunnen) komen.
Zelf ben ik meer als één jaar bezig geweest voordat ik de knoop doorhakte.
Nu ben ik in het bezit van een goede antenne installatie met daarachter een Icom IC756ProIII maar die heb ik niet van gisteren op vandaag aangeschaft!
Tot slot wil ik hiermee dus maar zeggen dat je goed moet nadenken voordat je een hoop geld impulsief uitgeeft en daar achteraf mogelijk weer spijt
van hebt. :crybaby:
Jij moet er een goed gevoel bij hebben en jij alleen kan die beslissing zelf nemen. De rest is slechts subjectief.
Veel succes en wijsheid bij het nemen van je beslissing.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo Jan,
eveneens welkom op dit forum.
Mijn naam is Dominic en ik kom (oorspronkelijk) ook uit Nijmegen. Ik ben in Noviomago geboren en getogen; dus we hebben misschien wat gemeen. In ieder geval delen we de hobby!
Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijver, Stan.
Ga je eerst uitgebreid informeren door te kijken en vooral ook te luisteren bij bevriende mede-amateurs.
"Desnoods" kun je eerst een geschikte tweedehands radio aanschaffen om ervaring mee op te doen.
Als je de Engelse taal een beetje machtig bent, kun je ook reviews lezen op eHam.net (http://www.eham.net/).
In ieder geval zou ik ook voorzichtig zijn met het snel maken van een definitieve keuze en het doen van een fikse investering.
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dag Jan,

Van harte gefeliciteerd met het behalen van het examen! :toast:

Naast het beluisteren van een set, is het ook niet onbelangrijk om het bediengemak van een set te beoordelen. Zo staan de kleine HF-sets erom bekend, niet al te eenvoudig te zijn in de bediening. Vooral als er geen ruimte is voor knoppen, dan worden er meer functies in menu's ondergebracht.

Daarnaast zou ik ook kijken naar de mogelijkheid, om de set te kunnen uitbreiden. Maar sommige sets zijn al zo compleet, dat dit helemaal niet meer nodig is. Maar een scherp 1,9kHz SSB filter zou toch wel eens handig kunnen zijn. Hoewel de meeste moderne sets dan weer een DSP middenfrequent hebben. Dan kun je de afvalfrequentie en steilheid gewoon in het menu instellen. Ook vinden sommigen het handig, om een tuner aan boord te hebben. Hoewel deze tuners vaak maar een beperkt bereik hebben (<1:3). Soms kun je er zelfs voor kiezen, om de tuner weg te laten en een optionele 200W eindtrap te laten plaatsen. Zelf zou ik die 3dB niet echt de moeite waard vinden...

En dan zijn er nog details: hoe moet de s-meter er uit zien (digitaal, of analoog), aan welke kant zit de aansluiting voor de seinsleutel, hoeveel antenne aansluitingen zitten er op, zijn ook symetrische antennes aan te sluiten (in geval van een ingebouwde tuner), etc etc...

Succes met je keuze!

Tjalling
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de FT950. Ik heb begrepen dat de FT950 een FT2000 is zonder voeding en tweede ontvanger. De menu's zijn erg ingewikkeld en de basis instelling niet best. Tjalling heeft mij geholpen met de audio instellingen. Daarna heb ik ze niet meer nodig gehad. Ik gebruik hem meer dan ik vooraf had gedacht. Ik was namelijk niet van plan hem te kopen. Ik heb niet veel met dat moderne spul. Maar mijn eerste set, de FT897 ging defect door onweer en dus was het een verzekeringsgeval maar ik ben blij dat ik hem heb.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

Bedankt allemaal voor de info
@Fred wat is er mis met de ( De menu's zijn erg ingewikkeld en de basis instelling niet best)
kun je dat graag nader beschrijven,
Is het gewoon dat je de radio moet leren kennen en dat is moeilijk.
Of zit er iets niet goed in de Radio zelf???
73"s jan
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door fred101 »

er is niets mis met de radio. Ik en menu's is gewoon niet zo'n goede combinatie en het audiodeel is erg geavanceerd waarbij je filterdoorlaat en vorm kunt instellen per frequentiegebied van je stem. Dat is voor de microfoon, equalizer en speechprocessor. Dat zijn iets van 9 menu items als ik het goed herinner. Ik heb een vrij hoge stem en daarvoor is de basis instelling niet goed. Ik heb een papier met de basisinstellingen zoals gemaakt door een andere zendamateur welke erg veel verstand van FT2000/950 heeft. Die instellingen zijn al door veel mensen gebruikt als goede nederlandse basis. Alleen voor mijn stem was dat niet optimaal en ik had het ding net toen Tjalling bij mij was en die heeft toen de boel ingesteld. Dat ging meer in de zin van: lees, lees, mompel mompel, Ah bedoelen ze dat, druk draai draai druk, lees, lees, mompel mompel, zo probeer het nu maar eens zo zou het wel goed moeten zijn. Toen nog wat fijngetuned en daarna heb ik het zo gebruikt. En de verschillende standen doen het nu goed.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

@Fred bedankt
Ik en menu's is gewoon niet zo'n goede combinatie schreef jij,
Nu dat heb ik ook Fred :D
Daarom vroeg ik al is er ergens een beschrijving in het nederlands???
Groetjes Jan
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo allemaal,

Bij Yeasu heb ik ook zo'n verschijnsel.
Lezen, proberen te herinneren, mompel mompel, druk druk, draai draai, %$#&^$%$#*( :evil:
Weer niet wat ik wilde!
Enfin, het moge duidelijk zijn dat ik geen Yeasu fan ben.
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

mijn keus is de Yeasu Ft 950 geworden
Fred zou ik dat papier met die instelling kunnen krijgen???
De radio ga ik op halen als ik de vergunnng heb van het AT
73 ,Jan
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door fred101 »

Bij deze. Veel plezier met de FT950. Is een fijn ding. Niet luisteren naar Stan, die heeft een voorkeur voor Istom, maar ja, hij geloofd ook in elfjes :twisted:
Hou je er rekening mee dat je een aardige voeding nodig hebt en de ingebouwde tuner niet geschikt is om een willekeurige antenne multiband te gebruiken.

Fred
Bijlagen
Menuft950106.jpg
Menuft950105.jpg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

fred bedankt
Als ik het goed begrijp ga ik jou instellingen straks toepassen in het menu van mijn a.s Yeasu ft 950
Ik print ze dan mooi uit :D :D
Wat voor kabel heb jij eraan hangen voor de compoort van je PC en je Ft 950
Gr Jan
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door fred101 »

Ehhh... geen :wink: Ik gebruik heel soms een PC als ik op 136KHz of 500Khz luister. Die koppel ik dan via een 1:1 trafo aan de geluidskaart van de laptop. Die heeft ook geen serieel interface. Ik heb wel een cat-interface gemaakt voor de 897 maar die set was defect voor ik hem heb kunnen testen. De PC die ik toen had met seriele poort heb ik gesloopt.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19dig1998
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 nov 2008, 07:09

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door 19dig1998 »

Ik werk nu met de Yeasu Ft 950 voor de HF
Voor de 2 meter en de 70cm gebruik ik de Yeasu Ft 897D
Ik heb er veel schik mee
73,s PD9JAN
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Koop ik deYeasu ft 2000 of de ft 950 van Yeasu??

Ongelezen bericht door PA8C »

fred101 schreef:Bij deze. Veel plezier met de FT950. Is een fijn ding. Niet luisteren naar Stan, die heeft een voorkeur voor Istom, maar ja, hij geloofd ook in elfjes :twisted:
Hou je er rekening mee dat je een aardige voeding nodig hebt en de ingebouwde tuner niet geschikt is om een willekeurige antenne multiband te gebruiken.

Fred
Hey Fred,

Ik voel toch een lichte behoefte jou veronderstelling te moeten corrigeren. :naughty:
Er bestaan diverse merken zendapparatuur waarbij ieder mens zo zijn voorkeuren heeft.
Het waren juist die elfjes die mij influisterden dat ik in ICOM moest geloven en daar heb ik na overweging invulling aan gegeven. :wink:
Tot op heden nog altijd blij met die beslissing.
Ik ga je weer tegenkomen vriend! :thumbsup:
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie