yeasu Ft DX 401 repareren

pd0pla
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2010, 22:47
Locatie: Sint-Oedenrode

yeasu Ft DX 401 repareren

Ongelezen bericht door pd0pla »

Hallo ik ben in het bezit gekomen van een FTdx 401 echter zonder eindbuizen.
Kan ik hier zo maar de 6dk6 buizen in zetten en klaar of moeten deze nog afgeregeld worden is dat raadzaam?

en wie kan deze set eens goed afregelen( hoeft niet voor niets... mag wel)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: yeasu Ft DX 401 repareren

Ongelezen bericht door fred101 »

Mijn favoriete set.

Als de set altijd in gebruik is geweest dan hoef je waarschijnlijk alleen maar de eindtrap te neutrodyniseren en de boel af te regelen. 6KD6 zijn ondertussen wel vrij kostbare buisjes geworden. Is de set lang niet gebruikt dan geldt het zelfde als voor iedere buizenset. Nooit zomaar in het stopcontact duwen maar de buizen allemaal ontgassen, elco's her-formeren. Ook nieuwe eindbuizen (als ze NOS zijn) eerst ontgassen. Anders kun je binnen korte tijd problemen verwachten. Check ook alle HT condensators (die deurknoppen) in de eindtrap, dat is alles bij elkaar veel werk maar wel belangrijk. Daarna kan je afregelen.

Er is wel een klein legaal probleempje. De FTdx401 is een QRO kanon (560W pep input). Je kunt het vermogen nog niet in de buurt van de 25W krijgen. :sneaky2: Dat vereist dus ook een serieuze antenne en eventueel tuner anders is het zo einde oefening. Sluit zo'n beest niet aan op een "wonderantenne".

Alleen het afregelen van een FTdx is bij een goede originele set in, ik schat, ongeveer 6 uur gedaan. De mijne was origineel en ik ben er iets van 4 avonden mee bezig geweest , maar hij moest ook perfect worden. Het rampzalige is dat je vrij veel moet ontmantelen om overal bij te kunnen en het is ook best link. Er staat iets van 700VDC op de andodes bij iets van 600mA, en dan nog het RF. En omdat hij vol buizen zit staat overal behoorlijke spanning op.

Als hij "gewekt" moet worden en er in gerotzooid is ben je zo een maand of meer iedere avond bezig. Er zijn diverse subversies met allemaal net kleine veranderingen en er zijn nagenoeg geen manuals. De copie foto's zijn slecht zodat je niet weet waar het afregelpunt zit om er na hertekenen van schema's en meten achter te komen dat het er bij jou niet inzit. Ik heb een 400 met origineel manual (gelukkig), waar een inleg vel bij zit van yaesu, dat de DBM precies andersom is aangesloten. Er zijn er ook niet veel want het ding was in die tijd (begin jaren 70) zo'n beetje het duurste wat je kon krijgen. Ik heb de mijne met een sommerkamp manual afgeregeld. De 401 (of Sommerkamp 560) is de beste uitvoering van de FTdx serie.

Er zijn niet veel mensen die de set kennen. Zelfs op het internationale Fox tango forum komen ze maar zelden voorbij. Zal in dit geval niet mee vallen dat te laten doen. Ik heb zelfs zo'n verzoek uit Zuid Duitsland gehad. Commerciele reparatie is geen optie. Zelfs als iemand een kinder uurloon zou vragen werd het nog een flink bedrag. Als je hem nu al jaren had, hij altijd goed gewerkt heeft en je wil hem eens afregelen dan is het redelijk in te schatten maar dit kan zomaar een heel project worden.

Ik ben net met de restauratie van een T1154 begonnen. Ik kan maar een uur achter elkaar zitten dus daar ben ik voorlopig wel even zoet mee en als die klaar is moet de bijbehorende ontvanger gedaan worden. Als je geen haast hebt wil ik er daarna wel naar kijken maar dat kan dus als het tegen zit nog goed nog 3 maanden duren.

Misschien een goed idee om voor F te gaan. En met die basiskennis het dan zelf te proberen. Je hebt, als er niks raars is, alleen een scoop of buisvoltmeter nodig. Is hij erg slecht dan heb je veel meer nodig. Iets om te formeren, scheidingstrafo variac (altijd achter een scheidingstrafo werken in dit soort apparaten), spectrum analyser voor het afregelen (schoon signaal)
Bij een heb ik zelfs met een networkanalyser moeten werken omdat die bleek te zijn omgebouwd naar andere (niet amateur) banden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pd0pla
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2010, 22:47
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: yeasu Ft DX 401 repareren

Ongelezen bericht door pd0pla »

Hey Hallo Bedankt voor de tips.
Ik kan deze FTDX-401 tegen een leuke prijs overnemen(van familie) die heeft de set als ontvanger gebruikt en heeft (in de oude tijd) de eindbuizen verwijderd omdat een set toendertijd onklaar moest zijn voor zenden.( deze zijn er niet meer bij)
De eindbuizen moeten dan ook de orginele 6DK6 zijn? Soms heb je alternatieve voor buizen of is dat niet raadzaam?

Is het verstandig een complete niete buizen set aan te schaffen( is dat kostbaar, zijn daar sets van te koop?)
Ik wil het niet zelf gaan doen omdat ik een wandkontactdozenamateur ben. maar vind het wel geweldig een huzarenstukje oudheid op mijn buro te hebben.
Ik heb de set overgens kompleet met FVO en SP en Manuals en Servicedock, dus redelijk kompleet. en in optische nieuwstaat.
Ik heb in de buurt van Eindhoven nog wel wat fanatieke Buizen mannen gevonden dus zou bij hun kijken of die tijd hebben en zin hier aan te beginnen. Mooi project voor de winter avonden.
Maar laat het eerst maar eens zomer worden...lol

Over de F licentie........tsja daar heb je een punt hahahaha ik vind het te moeilijk was al heeeel groos dat ik in 1988 mijn D call haalde welke in nu nog steeds met veel trots gebruik.
Wil de set gewoon zoveel mogelijk 100% werkend hebben en in oude technische glorie herstellen.
Ik heb er inderdaad redelijk wat over gelezen en er is geen woord van gelogen over wat je over deze set schreef!!!!

groeten Marcel
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: yeasu Ft DX 401 repareren

Ongelezen bericht door fred101 »

Er is geen alternatief voor zover ik weet. Tenminste niet zonder flinke ombouw. Een setje nieuwe buizen is dacht ik ergens rond de 100 euro.

Mooi hoor, helemaal compleet dat is een echt mazzeltje. Mijn 401 was een reserve set van iemand en is bijna niet gebruikt. Veel plezier ermee. Als je buizen en manuals hebt en je kan niemand vinden wil ik er wel een keer naar kijken. Zo te horen blijft dit overzichtelijk.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie