Problemen in de PLL IC706MK2G

Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Problemen in de PLL IC706MK2G

Ongelezen bericht door PA8C »

Ik heb wat last van gekraak en ruis in de IC706MK2G op 2meter. :oops:
Het probleem doet zich voor bij zowel ontvangst als ook bij zenden als de set een tijdje heeft aangestaan en op bedrijfs temperatuur is gekomen. Tegenstations melden dat het S-signaal niet wijzigd maar dat er plots gekraak en daarna ruis op het ontvangen audio ontstaat. Bij ontvangst aan mijn zijde treed hetzelfde verschijnsel op. :sneaky2:

Ik heb er lang naar gezocht met behulp van een SSG die ik aansloot op de antenneingang en daar ongeveer 5 microvolt signaal injecteerde met 3kHz audio gemoduleerd. Na enige tijd wachten treed plotseling het probleem op, veel gekraak en ernorme toename van ruis is hoorbaar via de luidspreker van de set. Zoeken naar een slechte soldering of iets dergelijks levert niets op. Eerst verdacht ik de spanningsregelaars die er in de PLL zitten maar die blijken allen netjes de spanningen af te geven. Dus dan maar met een losse R10 ontvanger op ongeveer 216MHz luisteren of het ook daar hoorbaar is in het VCO. (bovenmenging) En ja hoor, het is daar ook duidelijk hoorbaar! :clap: Conclusie, het moet dus uit het VCO komen, dus het afschermkapje van het VCO losgenomen waarna ik bij de onderdelen aldaar kon komen. Nu zitten er in de VCO schakeling wat spoeltjes, weerstanden en 3 variablele condensatoren (trimmers) opgenomen. VCO1 & VCO2 (120-200MHz) beschikken beide over SMD trimmers van 3-10pF en VCO3 (400-470MHz) heeft een trimmer van 1-6pF. Bij het aanraken van de SMD trimmers van VCO1 & VCO2 treed er het gekraak en ruisen op wat ik eerder hoorde. Het probleem is dus geidentificeerd. De SMD trimmers maken beide sluiting en dienen dus vervangen te worden. Normaal zou je denken dat een trimmer nooit verdacht is maar dit probleem bewijst dus wel degelijk dat ook die dingen defect kunnen raken. Ik heb overigens ook informatie gekregen dat spanningsregelaars soms ook oorzaak kunnen zijn van gekraak. Als je aan die dingen meet vind men niets maar bij vervanging is het probleem dan wel opgelost.

Al met al heeft het mij 3 avonden bezig gehouden om de fout te lokaliseren en ga binnenkort deze trimmers vervangen met nieuwe Murata exemplaren. :sneaky2:

Gezien het feit dat deze meuk in een blikje zit van 3 x 2cm en de trimmers 4,5mm groot zijn zal dit nog een redelijke opgave worden en om niet meer schade aan te richtten zal ik waarschijnlijk wel nog wat meer onderdelen moeten verwijderen en daarna weer terugplaatsen.

Voor de geinteresseerden onder jullie plaats ik bij de posting nog wat documentatie die ik ervan gemaakt heb met behulp van het Service manual.

73, Stan
Icom IC706MKIIG
Icom IC706MKIIG
PLL board Layout
PLL board Layout
PLL unit board schematic
PLL unit board schematic
ICOM IC706MK2G PLL UNIT BOARD DETAIL
ICOM IC706MK2G PLL UNIT BOARD DETAIL
Murata SMD Trimmer
Murata SMD Trimmer
De SMD spanningsregelaars in het VCO
De SMD spanningsregelaars in het VCO
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Problemen in de PLL IC706MK2G

Ongelezen bericht door rbeckers »

Bedankt voor de info!

René
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Problemen in de PLL IC706MK2G

Ongelezen bericht door PA8C »

Graag gedaan Rene en alvast een prettige jaarwisseling gewenst.
Veel succes in 2014.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie