TS700 VFO gelijkloop

TS typen, etc
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

TS700 VFO gelijkloop

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Ja , zo noem ik het maar even ... om uit de oude omroepradio's een probleem aan te halen . Weet U nog .. padders en trimmers en zo . Voor de gelijkloop was dat ! Nu heb ik met mijn TS700 eigenlijk net zoiets . De eindwaarden van het frequentiebereik van het VFO kan ik keurig op 8200 kHz en 9200 kHz krijgen . Maar ... dan zit ik er op de tussenliggende schaalaanduidingen naast . Zo zet ik nu de afstemming bijv. op 250 ( 145.250 ) dan lees ik op mijn counter af 145.2499 . Niet slecht dus ... maar , oh jé ... zet ik de afstemming op 500 ( 145.500 ) dan geeft mijn countertje 1454956 aan . Niet leuk . Dus het afstembereik is niet liniair , of wel .. komt niet overeen met de schaal . Dat ligt dus aan de afstemcondensator . heb ik het juist , dat ik dit zou kunnen verhelpen door de buitenste platen van de rotor wat te buigen ? Deze buitenste platen zijn opgedeeld in secties . Alleen ben ik een beetje bang of beter ... zie ik wel op tegen deze klus om dat goed te krijgen .
Zijn er mensen die hiermee ook ervaringen hebben ? Het vervelende is , dat de kap van het VFO eraf moet om aan de afstem condensator te kunnen werken en dan is dus ook de afstemmimg geheel anders . Maar dat zou dan tijdelijk opgevangen kunnen worden door het geheel te verstemmen ... het gaat hier er om om het frequentieverloop als gevolg van de schaalaanduidingen te kunnen instellen .
Of .... maar denken dat dit met zo'n schaaltje altijd wel wat afwijkt en ik daar maar mee moet zien te leven ? Er zijn ergere dingen . Dus ... het gaat er mij nu om of er iemand is met ervaringen hiermee .
groeten .. Stef , pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: TS700 VFO gelijkloop

Ongelezen bericht door fred101 »

Mijn yaesu's wijken ook allemaal af. Niet aan beginnen. Wat ik begrepen heb uit een discussie op een ander forum hierover is dat hopeloos. Ik heb ooit geprobeerd dat de berekenen zodat ik de juiste padder/trimmers kon plaatsen. Dat kreeg ik niet kloppend. De formule had ik uit ontvangers van FAS Sterrenburg. Later hoorde ik van Frithjof dat hij er jaren later achter kwam die formule fout in zijn boek stond. Ik heb toen de juiste gehad maar zelfs daarmee kreeg ik het toen niet perfect. Ik zou niet aan varco's gaan buigen. Dat is wel hoe ze het deden maar als pech hebt, en je molt hem kost het je je set om dat er door ouderdom wat breekt of een soldering los laat (been there)

Volgens mij is dat gelijkloop probleem dat de hoofdreden dat analoge sets een calibrator stand hebben.

Oja, als ik het goed herinner moet je niet de schaal uiteinde pakken maar drie punten. Het midden en iets van 10 en 90%
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie