wobbelaar of sweepgeneratror

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Heeft er iemand een tip voor een wobbelaar of wobbulator. Ik gebruik nu een losse driehoek generator die op de sweepingang van mijn LF generator gaat of in de modulatieingang van een meetzender en dan naar de scoop. Dat is vrij omslachtig met erg veel kabels.
Natuurlijk gaat dat straks ook mooi met de spectrum analyser. Maar ik wil graag een oude, nostalgische erbij om in stijl aan dat oude spul te meten, daarnaast kunnen die vaak goed tegen hoge spanningen en "mishandeling"
Nu zie je ze niet veel en ze zijn vaak dacht ik alleen voor audio. Heeft er iemand wat tips. bv welk merk of type goed geschikt is. Ik wil een bereik van 100KHz tot ongeveer 30MHz. Voor de racal zou 40MHz nog makkelijk zijn.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

zelf ontwerpen en bouwen. Of er hier een project van maken net zoals de spectrumanalyser. Het frekwentiebereik van 100kHz tot 30MHz wil je in een keer bestrijken?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat hoeft niet in een bereik. Dat mag best in meerdere. Dan is de instelling wat makkelijker.

Wat ik belangrijk vind:

- Nauwkeurig instelbaar, dus meerdere bereiken. Ik heb geen angst voor spoelen.
- Er moet een flink regelbaar signaal uit kunnen komen. (buizen, geeft een lekker stabiel oscillator-signaal)
- Hufterproof zodat het niet dmv wat static of lekstromen de geest geeft.
- Ik heb wel de nodige meetzenders maar ik heb liever een alles in een kastje. Dat is veel makkelijker werken.
- bepalen van de center frequentie en filter randen (evt externe frequentie teller aansluiting anders wordt het erg complex. (ik heb een beetje IC vrees)
- instelbare sweepfrequentie.
- filters vanaf 100KHz tot iets van 40 MHz kunnen meten
- liefst zonder scoop (dat scheelt een berg kabels) maar dan moet er dus een LCD display in en dat betekend een processor. Ik kan wel picjes programmeren (in theorie) maar hiervoor software schrijven zie ik me nog niet doen.

Verder weet ik het niet, ik ben al blij dat het eindelijk lukt om iets door te wobbelen met een zaagtandgenerator en een LF signaalgenerator met sweep ingang. Die gaat echter maar tot 2MHz.
Zoiets zelf ontwerpen is nog iets te hoog gegrepen denk ik voor mij. De schema's die ik vond zijn meestal voor hoge frequenties.

Wel een leuk idee als project. (hoewel ik een leuke jaren vijftig/zestig wobbelaar ook niet verkeerd vind maar die zijn niet dikgezaaid)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

- in een keer van 100kHz-30 (40)MHz is wel mogelijk door twee VHF signalen, een vast en een instelbaar, te mixen en dan te filteren. Meer bereiken kan natuurlijk ook.
- Signaal kan "flink" zijn. Waar had je aan gedacht?
- Hufterproof is binnen grenzen mogelijk. Moet bijv. de uitgang tegen 230V 50Hz kunnen?
- Frekwentie teller kan met een PIC en of LCD of 7 segments LED's. Ik heb wel een voorkeur voor de frekwentieteller in de sweepgenerator te zetten. Moet wel goed afgeschermd worden ivm storing.
- instelbare sweep is standaard :wink:
- filter meten is ook standaard.
- Grafisch LCD display is lastig en duur. Kan echter wel. Ik zou dit niet meteen eraan toevoegen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Een flink signaal is nodig bij MF filters in buizenspul. Daar is het wat behelpen met een paar milivolt. Maar het hoeft geen zender te worden hoor. Een volt of 10 is denk ik best mooi. VHF klinkt wel wat eng :?

Hufterproof: Ik meet in apparatuur waar nog wel eens een elcotje geladen kan zijn en de voedingspanning ligt meestal tussen de 300-1000V. Nu wobbel je met de spanning eraf maar dat vergeet je ook wel eens :dizzy:
Maar 230V/50Hz lijkt me een mooi begin.

Ik vind een ingebouwde teller ook wel ideaal. Ik heb er nog een liggen van Kent. Dat ding heeft helaas voor algemeen gebruik te veel spanning nodig maar kan natuurlijk prima hierin verwerkt worden. Een marker is ook erg handig denk ik maar als je de sweep uit kan zetten en je hebt een teller lukt dat natuurlijk ook door gewoon met de hand even te draaien. (10 slags pot fijnafstelling ? )

Hoe zo is dat standaard, ik kan hem nu niet regelen (ja door de voeding te varieren maar dat gaat erg ongecontroleerd

Mag ook wel via de scoop hoor anders wordt het erg complex denk ik. Ik heb wel een hele goede oscillator. De wunderhorn. Dat ding krijg je zo 15MHz breed met een constante amplitude. Maak je met een dubbeltriode of twee FET's

Zou het ook haalbaar zijn om een soort SWR/impedantie meter te doen. Kwestie van een impedantiemeetbrug (maar dan met een potmeter en een draaicondensator voor R+-Jx) en SWR meetbrugje integreren zodat je weet of er reflectie van signaal is (of er een oude 27MC SWRmeter tussen zetten, maar dan is een beetje uitgangsvermogen wel handig) Lijkt me handig om mixers en ringkernen te analyseren. Maar dat is meer eventueel voor later. Belangrijkste is dat ik makkelijk kan afregelen.


Fred

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Dit heb ik voor zo ongeveer ook op CO staan maar lijkt me ook een leuk project om hier te plaatsten.

De spectrum analyser gaat vanaf 3MHz ongeveer echt bruikbaar worden.
Ik moet dus toch iets hebben voor lage frequenties vanaf 100KHz. Te koop is het zo te zien niet dus dan maar zelf bouwen. Hoop dat er in zo'n oude electron iets staat want alle schema's die ik vind gebruiken IC's enzo.

Ik zit te denken aan een wunderhorn-oscillator met een ecc81. In bv 9 bereiken van 5MHz. Is een erg stabiele oscillator met een enorm vlak amplitude verloop. Met twee FET's deed hij bijna 15MHz vlak. Eventueel een tweede varco als fijnafstemming. Ik heb nog een frequentieteller liggen (kent bouwpakketje tot 45MHz, welke ik erin kan bouwen) Een zaagtand zal ook niet zo lastig zijn maar hoe koppel ik die twee aan elkaar. Met een varicap neem ik aan, dat werkt ook in de hydrodyne. Hoe deden ze dat vroeger? Ik ken geen varicap buizen en toch waren er FM zenders.

En dan zal er een bufferversterker na moeten komen met regelbare uitgang en iets van een regelbare impedantie. Dat zal wel door middel van weerstandnetwerkjes kunnen. bv 50, 75, 100, 250, 450, 600 ohm ofzo (weet alleen niet hoe je dat berekent)

En dan moet die zaagtand de scoop in, wat voor nivo moet dat zijn en welk frequentie bereik is zinvol voor die zaagtand. Ook moet het ding een ingang en uitgang krijgen voor het meetobject zodat ik gewoon twee draden naar de scoop en twee naar het filter heb. De gelijkrichter voor het scoopsignaal kan dan gewoon in het kastje, dat scheelt weer bedrading.

Rene, misschien weet jij niet veel van buizen, maar misschien ook wel :lol: en anders zijn het net FET's maar ik heb geen probleem om wat hightech te combineren (zolang het geen smd is, maar een opampje, 555 ofzo kan nog wel). De zaagtandgenerator die ik heb is nu niet regelbaar en gemaakt rond een IC maar hij is wel erg stabiel. Als ik die regelbaar maak zou ik die kunnen gebruiken. Ik regel hem nu mbv de voedingspanning.

Als kastje heb ik nog een BC221 liggen zonder binnenwerk maar met de varco met vertraging.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

een heel verhaal. Ik zal op wat zaken commentaar geven.

- Zo iets is te koop maar veel te duur. Kijk maar eens op de Agilent site.
- Ben je bang voor IC's? Ze bijten bijna nooit. Zonder IC's wordt dit lastig en groot. :)
- Je hebt een spanningsgestuurde oscillator nodig. Zie:
http://www.electronics-tutorials.com/os ... lators.htm
Fig 1 is zeker te bouwen, begrijpen etc..
- Je maakt de buffer voor 50 ohm met wat weerstanden ook geschikt voor andere impedanties.
- zaagtand moet instelbaar zijn tussen ong. 1Hz en 50Hz. 50Hz geeft een mooi beeld op een scoop en 1Hz geeft minder fouten bij meten maar heeft eigenlijk een digitale scoop nodig, of een (heel oude) analoge storage scoop.
Voor de uitgang naar de y-ingang van de scoop zat ik te denken aan een AD8307 Log amplifier.
Ipv de zaagtand kun je ook aan andere signalen denken.
- Van buizen wet ik niet zo veel. Ik heb wel eens een versterkertje ontworpen en gebouwd met o.a. een EL34 en ECC83 of zoiets. Maar dat is een hele tijd geleden.
- Ik ben ook geen SMD fanaat maar voor HF of bepaalde functies is SMD toch wel een oplossing.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een schema van een compleet regelbare sweepgenerator en bijbehorende VCO gevonden. Deze sweep-generator komt uit een schema van iemand die een SA heeft gebouwd. Maar heeft een sweep en scoop-trigger uitgang omdat zijn scoop geen X ingang had. Nu wist ik niet dat je de scoop ook zo kan gebruiken maar als ik daardoor mijn tweede kanaal vrij houdt kan ik een marker daarop zetten. Maar misschien lees ik het verhaal verkeerd.

Maar dit kan ik makkelijk bouwen en die onderdelen heb ik op voorraad (hoop ik maar ik dacht dat ik nog 5x een 741 had liggen)
Die VCO kan ik dan instelbaar maken in een aantal banden. Dat lukt me wel. En torren/ic's is wel makkelijker in dit geval. Zo'n ding kan dan gewoon even bij de scoop gezet worden en hoeft niet een half uur op te warmen voor hij stabiel wordt. (die marconi die ik heb is na een half uur echt eng stabiel maar tot die tijd is het een ramp)

Een frequentieteller om in te bouwen heb ik ook al.

Als jij denkt dat dit bruikbaar is ga ik deze delen vast bouwen. Maar er moet dan dus nog een videoding achter. Ik heb die SA van kent gebouwd. Die is bij mij uitgerust met een blikje zoals de SA van het project op dit forum. Alleen de 250 uitvoering. Die werkt echter bij mij voor geen meter. (hij begint bij 1MHz maar is stokdoof daar) Dat zal komen omdat deze tuner niet hoort bij het schema maar misschien zijn de "uitgang naar scoop" delen daarvan bruikbaar voor dit projectje. Er is een site waar ze de versie van Kent hebben aangepast maar juist voor die UV916 tuner. Daar stond echter dat oa de sweepgenerator niet goed was.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

plaats of mail het schema maar, dan kijk ik erna.
Je kunt ook een log detector bouwen/aanpassen gebaseerd op de AD8307 van Analog Devices.
Één IC en een paar weerstanden en condensatoren. Bij niet al te hoge frekwenties, ong. lager dan 100MHz, is dit IC binnen 1dB nauwkeurig.
De scoop krijgt dan een log ingang met een bereik van 80dB. Per hokje 10dB.
Je zou de tuner kunnen weglaten. Sweepgenerator als eerste, dan als tweede de VCO met buffer, dan het te meten filter en dan als derde te bouwen object een detector.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Shit, vanavond een heel verhaal getyped denk ik dat vergeten ben op bevestigen te duwen. Die link was ik ook al vergeten de vorige keer maar we hebben een experiment gedaan wat best geslaagd is. De PH1NE en PA4TIM FilterFluiter.

Dat idee van jou vind ik echter ook heel mooi, een pc is makkelijk maar stoort ook best. Dat zou mooi in die spectrum analyser behuizing kunnen die ik al heb. Dit was de link: http://www.holmea.demon.co.uk/SpecAnHtml/SpecAn.htm

Vandaag is zweetvoetje langs geweest en hebben we een filter tester gebouwd. We zijn allebei nog al goed in het bedenken van afwijkende oplossingen en hij ook nog om het in component waardes om te zetten.
We hebben nu dus een white noise generator gemaakt met 2 x LM386. Dat gaat samen met een externe oscillator in een balanced mixer. Dat signaal wordt versterkt en hoogohmig naar het filter gebracht. Na het filter gaat het via een 1:10 probe naar een hoogohmige ingang (ook weer via een HF tor) dan wordt het weer gemixed met de zelfde VFO en het audio signaal gaat via filtering en versterking naar de geluidskaart van de PC. Daarop draait spectrum analyser software. Nu is precies te zien waar het filter zit, wat de doorlaatcurve is en hoeveel de demping. Enige nadeel is dat de software die ik nu heb wat beperkt is. Een waterval zou beter zijn. bv Spectran maar dan voor linux. Het is nog niet zo mooi als een network analyser door het grillige ruisbeeld maar in iedergeval een stuk makkelijker dan wobbelen op de scoop omdat mijn scoop dus geen lage sweep-rate aankan. Ik kan nu ook precies zien waar het filter zit want 0Hz is de draaggolf frequentie. Bij 5KHz is de ruis het meest linear dus dan zet ik de generator 5KHz te hoog en is het 5KHz punt dus waar de draaggolf zou zitten. Dan zie je tenminste ook of je te laag gaat.
De filter-doorlaat zoals ik nu eerder had afgeregeld met kunst en vliegwerk zag er in ieder geval niet uit.
Nu nog inblikken en hij is klaar. De mixers kunnen tot 500MHz, de torren tot 400, de LM386 weet ik niet maar hij kan dus redelijk wat aan.
Ik wil alleen kijken of er niet een optie is om bv een 100Hz-10KHz VCO te maken zie snel genoeg sweept om op de spectrum analyser software een curve te tekenen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de genoemde link beschrijft vrij precies mijn idee.
Een van de problemen is dat je om een werkbare afbeelding op een (oude) analoge scoop te krijgen de sweepfrekwentie niet er laag kunt instellen. Mischien dat grafische LCD's nog behoorlijk in prijs zakken en dan kun je ipv een analoge scoop een ADC met een LCD gebruiken.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Rene,
Misschien een onuitvoerbaar idee maar vroeger maakte ze een scoop van een oude TV omdat de scoopbuizen duur waren. Nu zit in iedere oude laptop een LCD scherm en zie je ook al afgeschreven LCD monitoren. Ik heb nog een IBM thinkpad die nog wel werkt maar niet bruikbaar meer is (accu dondert er uit en barst in schanier). Kan je niets met zo'n display ? Als schaalverdeling kan er een folie met schaalverdeling voor gehangen worden en het is verlicht.

Het nu gebouwde ding is al een redelijk idee, nadeel is dat de ruis erg grillig is (zo'n 30dB amplitude pieken). Je moet dus op de pieken afregelen en steeds average gebruiken om te kijken hoe het er uit ziet. Dat average geeft een erg bruikbaar beeld maar is tig keer te traag om dan af te regelen. Als controle is het dus een mooi werkbaar hulpmiddel maar het afregelen zelf zal niet snel gaan want daarvoor is het ruisbeeld te grillig. En een 20KHz signaal sweepen moet dan synchroniseren met de sample rate van de software vermoed ik. Ik denk echter dat een pc niet sweept maar in een keer een soort breedbandig sample neemt. En dat kun je niet aanbieden anders dan als ruis maar dan moet het eigenlijk ruis met hogere "resolutie" zijn zodat er geen pieken en dalen ontstaan.


Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=552

Op mijn website staan plaatjes van het ontwerpje. Ik heb al betere software maar vanavond nog geen zin gehad in testen omdat ik het inbouwen best veel werk was.
Maar nu wil ik ook wel verder met dat idee van jou, Rene. Ik ga dan donderdag de sweepgenerator met VCO vast bouwen. Alleen dus iets voor het beeldscherm bedenken. Ik vind dit namelijk best leuke experimenten. Ik krijg misschien binnenkort een philips PM3370, hij heeft een delay knop, is dat dan wel geschikt om met 10Hz te wobbelen ?

Na wat denk werk, erg vermoeiend :-), moet dit dingetje volgens mij uitbreidbaar zijn. Ipv de ruisbron moet het ook mogenlijk zijn een LF signaal van bv 0-5 KHz te injecteren door een vco te sweepen maar dan met hoge snelheid. Bv 100Hz. Ik weet alleen niet hoe zo'n programma leest. Ik neem aan dat hij een signaal op de soundcard neemt en de momentele frequentie en amplitude daarvan leest en ergens neerplaatst. Dus als hij sneller leest dan de generator sweept vallen er gaten in de curve maar waarschijnlijk gaat het zo snel dat hij dat sneller opvult dan het oog dat kan volgen. De rest kan gelijk blijven.


Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door fred101 »

Hij is nu helemaal af. De ua741 vervangen door een LM386. Daarnaast zat er een voedingsdraadje niet goed. Ik tapte de ingang van de 7806 af ipv de uitgang. Dus het PI-filter kon weer weg. Nu is de signaal ruis verhouding aanzienlijk verbeterd, de in en uitgang perfect regelbaar en nog een 20dB boost schakelaar geplaatst. Het SSB filter had ik nu in 10 minuten afgeregeld (16 kringen). Dit is een erg waardevol afregel hulpje.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wobbelaar of sweepgeneratror

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

net de plaatjes en het schema van je ruisgenerator bekeken.(link) Ziet er goed uit. Maar bij iets ingewikkelder schakelingen is het beter om een tekenpakket te gebruiken.
Over het LCD scherm, ik zat meer aan een scherm te denken zoals een digitale scoop heeft. Maar een LCD van een laptop zou ook moeten kunnen werken. Mits natuurlijk de aansluitingen bekend zijn.
De prijs van een monochroom 3,8" 320x240 is ong. 65 euro. Een color 4,3" 480x272 kost 95 euro. (Farnell, enkel stuks prijzen)

René
Plaats reactie