ombouw 60cm zendertje tot 70cm,stabiliteit

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

ombouw 60cm zendertje tot 70cm,stabiliteit

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hallo
Ik heb ooit een breedzendertje gekregen voor de 60 cm die ik graag wil ombouwen naar 70 cm,wat zonder problemen moet kunnen.
Hier heb je zo'n soort gelijke zender http://members.home.nl/pieterliza/60cm.htm (shift klik voor nieuw venster)
Deze is gestuurd met een varicapje een BB105 denk ik.
Nu heb ik gemerkt dat de stabiliteit aan zn wensen over laat,maar hier is wel iets aan te doen.
Ik heb allemaal een vermoeden,dat door de zware weerstand de zaak niet (goed)ingeleiding komt,ik kan de weerstand voor een kleinere waarde vervangen dat er dus wel de goede geleiding komt,en zal de stabiliteit ook wel stukken beter gaan,maar als ik deze zender nu zou voor zien van een MF van 21.4 mhz (wat niet zo moeilijk te bouwen is),zal dan ook de verloop beperkt zijn?,want ik vind 100 khz tot een paar mhz verloop wel erg veel.
Ik denk dat maker het niet echt subtiel heeft aangepakt,hoe kan je nu een zender afregelen,als het haast niet in geleiding komt,er komt aan de eindkant ook bijna niks aan vermogen uit,of ze hebben me kennis een VFO als een zendertje verkocht,of de maker is een die het allemaal niet zo nauw neemt.
Als ik het zo bekijk is gewoon de afstem spanning zo gammel als iets,ik wil hem graag stabiel hebben voorlopig als vrijlopend,maar het leuke van dit dingetje is hij heeft 2 buffertrapjes,volgens de gegevens moet hij 100 tot 500 mw kunnen gooien,waar ik maar 10% van zie,kan ik hem dmv een mf stabiel krijgen of gewoon zonder MF een recht toe recht aan zender,ik snap overigs ook niet waarom er paralel een weerstandje van 2k aan hangt,ik denk dat het een vaste afstemming is,ik zag overigs dat mijn ontwerp is voor zien van BFR96 voor de oscilator,over de varicap hangt dus de complete LC kring.
Dus ik neem aan dat de varicap spanning voor de afstemming is,en ook meteen de LC kring in werking zet.
Want ik weet echter nog niet als ik hem omlaag haal,met bijv nog een spoeltje van een winding in serie,hoe dan de stabiliteit word want ik neem aan meer spoel is omlaag en minder weerstand op de varicap,want deze is namelijk gemaakt voor 60 ,en 70 cm ligt dus stukken lager,dus moet wel een spoeltje bij zetten of opnieuw wikkelen.
Dus hoe kan ik zo'n ding zo stabiel krijgen,dat het verloop minimaal is?
iemand een idee????
ik zou zeggen gooi het maar in het forum
Cheers Gerard PA10403
Ps het gaat er even niet overuit met de filters enzovoort,voor mijn is het belangrijk dat de oscilator niet zn loopje neemt,PLL is voorlopig latere zorg.
Ik heb dat spoeltje eens in elkaar geknepen toen ging hij wel omlaag,maar bleef zwaar verlopen,als hij ook al stabiel is op 60cm ben ik ook al content,het gaat eroveruit dat ie,niet mag verlopen.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: ombouw 60cm zendertje tot 70cm,stabiliteit

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat ga je echt niet stabiel krijgen als je er naar wijst is ie al weg. Is gewoon een wat uitgebreidere FM-bug. Typisch piraten ding. Ook al ga jij wel filteren dan nog zegt het feit dat de ontwerper het niet gedaan heeft al genoeg. Staat ook bij dat hij ongeveer 100KHz verloopt. Dat is nog al wat. Geen idee hoe je een MF wil gaan toepassen maar stabieler zal hij niet worden. Beste wat je kan bereiken is het ding hermetisch af te schermen en dan zorgen dat je het op een zeer constante temperatuur houd.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: ombouw 60cm zendertje tot 70cm,stabiliteit

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Dat ga je echt niet stabiel krijgen als je er naar wijst is ie al weg. Is gewoon een wat uitgebreidere FM-bug. Typisch piraten ding. Ook al ga jij wel filteren dan nog zegt het feit dat de ontwerper het niet gedaan heeft al genoeg. Staat ook bij dat hij ongeveer 100KHz verloopt. Dat is nog al wat. Geen idee hoe je een MF wil gaan toepassen maar stabieler zal hij niet worden. Beste wat je kan bereiken is het ding hermetisch af te schermen en dan zorgen dat je het op een zeer constante temperatuur houd.

Fred
Nog bedankt voor de tip van die mnana
Ik zal deze week even een fotootje schieten van mijn zendertje,ik heb m gister uit het doosje gehaald.
Ik zei ook al,deze volgens het linkje is uitgerust met een FET de mijne is een BFR96,dat is dus geen FET.
De mijne is uitgerust met een dubbel buffertje en een hele partij filters,maar ik denk dat de vorige eigenaar hem half heeft opgeblazen,maar wat jij bedoeld ,dat is een kristal oventje ,die hem op constante temperatuur houdt.
Kan ik dan niet beter voor 70cm beter een zendertje bouwen vanuit een Xtal?,of een transverter,dat is ook een oplossing.
Alle frequenties ken je verschuiven dat is een feit.
Cheers Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie