nixie klok

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

nixie klok

Ongelezen bericht door fred101 »

iemand ervaring met het bouwen van een nixie klok. Het nixie deel is geen probleem maar die dingen worden aanstuurd door microcontrollers en daar ben ik niet zo'n dikke vrienden mee. Ik heb echter gehoord dat je de timing/sturing ook anders kan doen.

Er moet een dus timing en aanstuur mechanisme zijn .Ik sprak laatst iemand op NOS die veel met microcontrollers bezig was en die had een heel mooi principe incl programmeerbare dimming en uitschakeling van de buisjes na een bepaalde tijd/ Ik ben echter mijn briefje kwijt met de info. Veel klokken bevatten ook nog een enorme berg torren.
Ik kan PIC's programmeren dus dat zou nog kunnen maar de schema' s die ik zie zijn vaak met een atmel.

die oude wekkerradio's met led-blokjes uit de jaren 80 werkte ook niet met microcontrollers volgens mij.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: nixie klok

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik sprak laatst iemand op NOS die veel met microcontrollers bezig was en die had een heel mooi principe incl programmeerbare dimming en uitschakeling van de buisjes na een bepaalde tijd/ Ik ben echter mijn briefje kwijt met de info.

Hallo Fred,


Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik tegen jou zeggen wilde is: Dan probeer je toch degene die jou die informatie gegeven heeft bij de NOS te bereiken om zoweer de bewuste informatie te krijgen.
En Fred, dan nog iets, waarom heb jij die waardevolle informatie van de Nixieklok niet op je computer opgeslagen.?
Niet om het een of ander maar ik sla alle informatie op mijn externe drive op, had ik dat niet gehad, dan had ik het gewoon op mijn interne drive opgeslagen en die informatie gebrand naar een cd-rw . :smart:
Feitelijk vind ik het een klein beetje slordig van je, dat je dat niet gedaan hebt.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: nixie klok

Ongelezen bericht door fred101 »

Daar is een heel simpele verklaring voor: ik was op vakantie op mijn zeilboot had geen schrijfblok en geen computer mee, alleen een klein kladblaadje. Maar Anne en Adri zaten toen ook op NOS mee te praten. Was best een gezellig QSO over techniek en al vrij laat. Misschien dat zei nog zijn call weten. Heb hem verder nooit op NOS gehoord. Verder staat al mijn info op mijn HD, een tweede HD van een tweede PC en op een externe HD. Foto's ook nog op DVD of CDROM.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: nixie klok

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Oke bedankt voor de uitleg, Fred.
Ik begrijp het helemaal, tja het is triestig, maar dergelijke dingen wat jouw is overkomen, kan gebeuren.
Ik denk dat zij jou nog wel zijn adres of anders zijn GSM-nr. kan geven zodat jij toch weer de benodigde informatie ter beschikking hebt.
Ik zat ook zo te denken na het lezen van je bericht, dat het blaadje misschien in je zeilboot ligt.
Of anders heb je het misschien in een van je zakken gestopt, ik stel voor, dat je op onderzoek uitgaat.
Groet, a.m.
Mvrgr., Hobbyist
Plaats reactie