Vandaag ben ik bezig geweest de zender af te bouwen. Nou ja
af?? Af is een zelfbouw apparaat misschien wel nooit, maar voorlopig kan de kast dicht.
- De voorkant, het frontje. Er moeten nog letters op worden geplakt.
- 100_2267a.jpg (41.2 KiB) 25129 keer bekeken
ACB P52 basisband modulator
Ik heb vandaag de analoge carriers aan- en uitschakelbaar gemaakt, door G2 (VCO) van de BF981 aan massa te leggen met een relais. Het middencontact van de wisselschakelaar op het relais ligt aan de BF981 G2, de ruststand van het relais staat naar massa en het relais geactiveerd laat het middencontact contact maken met de controller van de P52, zoals gewoonlijk. Door 12V op de spoel van het relais te zetten zet ik dus de audiocarrier aan. Uiteraard dubbel uitgevoerd (twee carriers). Deze relais' worden bestuurd met de schakelaars op de voorkant van de zender.
Ik gebruik de originele besturing van de P52 basisband modulator niet meer, want die vind ik "brak". Hopelijk kom ik nog eens een alternatief tegen. Nu programmeer ik eenmalig de twee audiocarriers op de meest voorkomende frequenties en die kan ik afzonderlijk aan en uit schakelen op de voorkant. In mijn geval staat carrier 1 op 7,02 MHz en de andere nog op niets. Ik ga toch vaker met Nicam werken en dan is het wel zo handig de audiocarriers helemaal uit te kunnen schakelen.
- Het binnenwerk
- 100_2264a.jpg (51.46 KiB) 25129 keer bekeken
Overgebleven problemen
Bij veel "wit" in beeld hoor ik het video in de audiocarriers terug. Ook Nicam audio wordt een beetje verstoord. Het lijkt wel of de filtering van het videosignaal niet voldoende is.
- Het binnenwerk
- 100_2260a.jpg (47.11 KiB) 25127 keer bekeken
Openstaande wensen voor de toekomst
- Externe basisband ingang, met schakelmogelijkheid tussen interne (P52) basisband modulator en een (nog te bouwen) externe.
- Benamingen op het frontje (iemand suggesties voor wat ik kan gebruiken? (plakletters ofzo).
- TX on/off gebeurt nu door de spanning op de ERA5 uit te schakelen in de 1W eindversterker. Maar echt uit is dat niet, want je ziet lekkage. Een betere TX on/off moet ik nog bedenken. Tip schakel niet de RF2126 uit als de ERA5 nog aan staat. Dat kan schade opleveren aan de ingang van je RF2126 IC'tje heb ik eens gehoord.
- Andere besturing, met - net als nu - rotary dial ondersteuning (draaiknop)
- Externe eindtrap van tussen de 20 en 75 Watt
Dat was het. Ik weet het; een extreem uitzonderlijk apparaat is dit niet, maar misschien vinden sommigen van jullie het leuk om een beetje mee te kijken met mijn prutserijtjes.