[Morse] Show your (morse) key!
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Roepletters: PE1RQM
- Contacteer:
Re: [Morse] Show your (morse) key!
Die Junkers zijn wel populair inderdaad Fred. Ik had die van mij ook al eens op de foto gezet op pagina 1 van dit topic. Ik kan alleen helemaal nog niet seinen. Misschien volg ik ooit jouw voorbeeld nog wel eens door het ook te gaan leren. Maar momenteel heb ik teveel andere projecten, dus daarom niet erg veel tijd om morse te leren nog. Komt tijd, komt raad 
Dat gevoel van Fred had ik ook met 'mijn Junker', op vele radiomarkten, vele seinsleutels gezien en geprobeerd maar geen van allen gaf het 'ware' gevoel. Tot ik de Junker tegenkwam en mijn leven tota...... etc.
Fred (fredden) leeft op het platte land, dat moeten wij vaak van hem horen als het over die mooie dingen als 'stadse QRM' enzo gaat.
De waarheid is dat fredden gewoon in een twee-dimensionaal rooster leeft en iets als een derde, laat staan vierde dimensie gewoon niet kent!
Een echte vlaklander dus!
Het voordeel is voor hem dat hij zich bij gebrek aan de factor tijd (vierde dimensie) gewoon kan afsplitsen (vandaar dat hij het vaak over fredden (meervoud!) heeft!).
Iedere fred heeft dus de tijd voor zich om dat te doen wat deze fred wil!
Vandaar dat hij altijd wel tijd heeft voor een of het ander ...
Eat laat zich ook maar transmuteren naar het vlakland ...

Fred (fredden) leeft op het platte land, dat moeten wij vaak van hem horen als het over die mooie dingen als 'stadse QRM' enzo gaat.
De waarheid is dat fredden gewoon in een twee-dimensionaal rooster leeft en iets als een derde, laat staan vierde dimensie gewoon niet kent!
Een echte vlaklander dus!
Het voordeel is voor hem dat hij zich bij gebrek aan de factor tijd (vierde dimensie) gewoon kan afsplitsen (vandaar dat hij het vaak over fredden (meervoud!) heeft!).
Iedere fred heeft dus de tijd voor zich om dat te doen wat deze fred wil!
Vandaar dat hij altijd wel tijd heeft voor een of het ander ...
Eat laat zich ook maar transmuteren naar het vlakland ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
- fred101
- .

- Roepletters: PA4TIM
- Contacteer:
Nou ik doe ook wel eens iets met 3 roosters hoor, ben niet vies van een pentode 
Maar ik zal ons eens voorstellen:
Afdeling algemeen:
Vandaag is de transport-Fred 1 even bij Yuri geweest die wat voor Fred 5 en 6 had meegenomen van baco en nu in het bezit van een 6A variac, 2x een nieuwe PL504 met voetjes en topcap en een 600 ohm legergroene koptelefoon.
gezins-Fred 2 is naar de verjaardag van zijn broer geweest.
Sport-Fred 3 is wezen paardrijden
Algemene zaken-Fred 4 heeft zijn werktafel opgeruimd, nu hebben we ineens weer voldoende trimmers en ferriet (fred 6 gooit altijd alles wat hij over/los/verkeerd gepakt heeft in een bakje en dat zat nu vol maar ruimt het niet zelf op)
Afdeling electronica:
Zendamateur-Fred 5 is bezig met morse, en Irene vindt dat een goede oefening voor ons want ons gezamelijk geheugen lijkt er ook op vooruit te gaan) en doet tusendoor wat QRM onderzoek, een theoretisch verschijnsel wat als een soort Dogma heerst, vooral onder 4 dimensionale stads-amateurs, ondanks intensief tweedimensionaal (horizontaal zowel als vertikaal) luisteronderzoek heb er echter nog geen bewijs voor gevonden. Ik denk zelf toch aan een vorm van collectief bewustzijn of massa-hysterie.
Bouw-Fred 6 bouwt ondertussen een twee eindtrappen en een voeding en repareert een FT225RD
Fred 7 is de theoreticus en verdiept zich op dit moment alleen maar in mixers, buizen en biassing in het algemeen, dus die kan af en toe bijspringen bij de andere Fredden wanneer nodig.
Afdeling externe betrekkingen:
Dat ben ik, Fred 8, in nauw overleg met de rest verzorg ik de contacten via mail en internet, daarbij vaak geholpen door Fred 7.
Afdeling Mechanika:
Knutsel-Fred 8 is met een vibroflex bezig.
Er zijn nog een paar afdelingen maar die zijn QRL gerelateerd.
Fredden
Maar ik zal ons eens voorstellen:
Afdeling algemeen:
Vandaag is de transport-Fred 1 even bij Yuri geweest die wat voor Fred 5 en 6 had meegenomen van baco en nu in het bezit van een 6A variac, 2x een nieuwe PL504 met voetjes en topcap en een 600 ohm legergroene koptelefoon.
gezins-Fred 2 is naar de verjaardag van zijn broer geweest.
Sport-Fred 3 is wezen paardrijden
Algemene zaken-Fred 4 heeft zijn werktafel opgeruimd, nu hebben we ineens weer voldoende trimmers en ferriet (fred 6 gooit altijd alles wat hij over/los/verkeerd gepakt heeft in een bakje en dat zat nu vol maar ruimt het niet zelf op)
Afdeling electronica:
Zendamateur-Fred 5 is bezig met morse, en Irene vindt dat een goede oefening voor ons want ons gezamelijk geheugen lijkt er ook op vooruit te gaan) en doet tusendoor wat QRM onderzoek, een theoretisch verschijnsel wat als een soort Dogma heerst, vooral onder 4 dimensionale stads-amateurs, ondanks intensief tweedimensionaal (horizontaal zowel als vertikaal) luisteronderzoek heb er echter nog geen bewijs voor gevonden. Ik denk zelf toch aan een vorm van collectief bewustzijn of massa-hysterie.
Bouw-Fred 6 bouwt ondertussen een twee eindtrappen en een voeding en repareert een FT225RD
Fred 7 is de theoreticus en verdiept zich op dit moment alleen maar in mixers, buizen en biassing in het algemeen, dus die kan af en toe bijspringen bij de andere Fredden wanneer nodig.
Afdeling externe betrekkingen:
Dat ben ik, Fred 8, in nauw overleg met de rest verzorg ik de contacten via mail en internet, daarbij vaak geholpen door Fred 7.
Afdeling Mechanika:
Knutsel-Fred 8 is met een vibroflex bezig.
Er zijn nog een paar afdelingen maar die zijn QRL gerelateerd.
Fredden
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Fred, je bent één belangrijk persoon vergeten. Fred 10, je baas:
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Re:
Soms is het wel leuk om weer wat oude topics door te lezen. En dan merk ik ook wel eens, dat iets in een tekst me nog niet was opgevallen. Dit voorstel is eigenlijk wel erg goed.PA0ETE schreef: Wat zouden we kunnen doen om het zendamateurisme wat meer onder de aandacht te brengen. Misschien
is dat wat voor een topic op dit forum.
Ook ik schrijf graag lange stukken, maar merk regelmatig op, dat het mij wel eens aan kennis ontbreekt. Ik heb er ook aan zitten denken, om mijn domein antennes.org daaraan op te offeren (een poll wees uit, dat niemand dat domein gebruikt om op dit forum te komen). Op mijn "gewone" website, buiten het forum, heb ik al eens een begin gemaakt. Maar ook niet meer dan dat. Link. Ik wilde daarmee vooral jongeren en starters aanspreken. Die belevingswereld is mij niet vreemd, daar ik zelf ook nog niet zo oud ben
Maar ik heb er nooit meer tijd in gestoken om de opmaak te verbeteren en de tekst te completeren. Ik denk wel eens na over de kracht van het combineren van websites. Er zijn veel zeer complete en mooie websites. Maar als je die krachten zou bundelen, zou je een voor hobby begrippen een ongewone krachtige site krijgen, waar men dagelijks zou kunnen terugkeren. Al was het maar vanwege de frequentie van updates. Zo zou dit forum best passen in een bescheiden hoekje van een andere site die nog geen forum had bijvoorbeeld.
Ideeën te over. Ik sta persoonlijk open voor ieder voorstel. Ik ga de inhoud van mijn gewone website in ieder geval weer drastisch updaten, zodra ik daar tijd voor heb.
Re: Re:
Iedereen heeft dit "probleem". Ik ben niet meer zo heel jongTjalling PE1RQM
... Ook ik schrijf graag lange stukken, maar merk regelmatig op, dat het mij wel eens aan kennis ontbreekt...
Maar er zijn massa's gebieden binnen de electronica waar ik weinig vanaf weet.
Wat zend- en luisteramateurs betreft heb ik het idee dat de groep steeds kleiner wordt. Behalve een bepaalde mentaliteit kost het ook nog eens moeite en geld. Het lijkt er wel op dat de kennis van de groep als geheel niet achteruit gaat. Het aantal gebieden waar zend- en luisteramateurs mee bezig zijn neemt wel toe. Ook de frekwentie's waar op gewerkt/geëxperimenteerd wordt nemen toe.
Wat betreft het aanspreken van jongeren en starters. Hou het simpel en gebruik niet teveel kreten. Ontwerpen zoals een kristalontvanger zijn prima.
René
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Ik heb een paar dagen geleden, zoals je wellicht was opgevallen, een nieuw subforum aangemaakt.
"Zendamateur informatie"
Dat forum is bedoeld voor mensen die willen kennismaken met onze hobby en het kan dienen als naslagwerk voor de meer ervaren amateur. Het zou ook jongeren kunnen aanspreken. Ik hoop dat het een informatief forum wordt met lichte begrijpelijk stof. Een soort vademecum vanuit de praktijk gezien. En je ziet bij het NATO alfabet onderwerp al leuke reacties.
Ik heb een start gemaakt, door wat teksten over te hevelen van mijn gewone website, naar dit forum. Door de onderwerpen straks nog te gaan voorzien van duidelijke illustraties en mooie foto's, kunnen we het aantrekkelijk maken voor een grote groep. Veel mensen bekijken eerst de plaatjes, voordat ze gaan beginnen te lezen aan een lap tekst
Nu maar hopen dat er leuke onderwerpen ontstaan.
"Zendamateur informatie"
Dat forum is bedoeld voor mensen die willen kennismaken met onze hobby en het kan dienen als naslagwerk voor de meer ervaren amateur. Het zou ook jongeren kunnen aanspreken. Ik hoop dat het een informatief forum wordt met lichte begrijpelijk stof. Een soort vademecum vanuit de praktijk gezien. En je ziet bij het NATO alfabet onderwerp al leuke reacties.
Ik heb een start gemaakt, door wat teksten over te hevelen van mijn gewone website, naar dit forum. Door de onderwerpen straks nog te gaan voorzien van duidelijke illustraties en mooie foto's, kunnen we het aantrekkelijk maken voor een grote groep. Veel mensen bekijken eerst de plaatjes, voordat ze gaan beginnen te lezen aan een lap tekst
Nu maar hopen dat er leuke onderwerpen ontstaan.
--- .-. ... . .. … .-.. . ..- -.- . -. …. .- -. -.. .. --.
.. -. --. . …- .- .-.. …- .- .-.. …- .- -. -. --- --- -.. . . . - . –
Ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik dit gedaan heb, ik las over morsetekens en vond een tabel over de morse codetekens.
Aangezien morse; ook al is het verouderd, toch in bepaalde situatie handig kan zijn, bovendien vond ik het ook leuk om dit te doen, heb ik die morsetekens hier neergezet.
Groetjes
.. -. --. . …- .- .-.. …- .- .-.. …- .- -. -. --- --- -.. . . . - . –
Ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik dit gedaan heb, ik las over morsetekens en vond een tabel over de morse codetekens.
Aangezien morse; ook al is het verouderd, toch in bepaalde situatie handig kan zijn, bovendien vond ik het ook leuk om dit te doen, heb ik die morsetekens hier neergezet.
Groetjes
Mvrgr., Hobbyist
- fred101
- .

- Roepletters: PA4TIM
- Contacteer:
--- .-. ... . orse
.. … is
.-.. . ..- -.- leuk
. -. en
…. .- -. -.. .. --. handig
.. -. in
--. . …- .- .-.. geval
…- .- .-.. val
…- .- -. van
-. --- --- -.. nood
. . . - . – e e e t e t
Staan nog wat kleine foutjes in
-- .- .- .-. .-.. . ..- -.- -.. .- - .--- . . .-. -- . . -... . --.. .. --. -... . -. -
.. … is
.-.. . ..- -.- leuk
. -. en
.. -. in
--. . …- .- .-.. geval
…- .- .-.. val
…- .- -. van
-. --- --- -.. nood
. . . - . – e e e t e t
Staan nog wat kleine foutjes in
-- .- .- .-. .-.. . ..- -.- -.. .- - .--- . . .-. -- . . -... . --.. .. --. -... . -. -
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hoi Fred,
Ik doe het voor het eerst, dus foutjes die ik maak is logisch.
Zou ik het later nogeens mogen proberen?
Gegevenmoment leer ik het wel.
Groetjes, Peter
Ps. verbeter mij maar, leren lopen heb ik ook niet zelf geleerd, wie wel.?
Ik doe het voor het eerst, dus foutjes die ik maak is logisch.
Dus op deze wijze moet ik het doen?--- .-. ... . orse
.. … is
.-.. . ..- -.- leuk
. -. en
.. -. in
--. . …- .- .-.. geval
…- .- .-.. val
…- .- -. van
-. --- --- -.. nood
Zou ik het later nogeens mogen proberen?
Gegevenmoment leer ik het wel.
Groetjes, Peter
Ps. verbeter mij maar, leren lopen heb ik ook niet zelf geleerd, wie wel.?
Mvrgr., Hobbyist
Een van mijn bugs. Een Australische bug (jigger) gemaakt door Leo Cohen in 1920. Hij was een telegrafist in het Postkantoor in Melbourne.
- Bijlagen
-
- Australische Simplex Auto #186 anno 1920.jpg (60.26 KiB) 178399 keer bekeken
Re:
Website van Ron Ayling is imiddels verhuisd naar:PA0ETE schreef:De website van Ron Ayling: http://www.atdi24.dsl.pipex.com/more_on_morse_keys.htm
De sleutel die ik zelf heb is serienummer 20. Ron heeft die eigenlijk
voor zichzelf gebouwd, en hij heeft hem ook een krap jaar gebruikt.
Daarna heeft hij, voortbordurend op dit ontwerp een nieuwe voor
zichzelf gebouwd.
Hier kun je ook de meest mooi gemaakte sleutels vinden:
http://mtechnologies.com/schurr
En Kent is natuurlijk ook niet te versmaden met die kogellagers:
Zelf vind ik een platte knop trouwens altijd wat minder (maar ja als je
hem als kit koopt kun je er natuurlijk ook makkelijk een andere knop op
zetten)
Deze is dus ook als bouwpakket te koop, en niet eens gruwelijk duur (maar
ook niet echt goedkoop)
http://www.kent-engineers.com/handkit.htm
Ten slotte vind ik deze wel lachen, ook van Kent, een replica van de sleutel