cw vorderingen

CW, Morse, Telegrafie
fred101
.
.
Roepletters: PA4TIM
Contacteer:

Re: cw vorderingen

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat lijkt me wel gaaf om te bouwen. Weet je nog waar je dat gelezen hebt ?

Ik hoorde hem jou roepen en daarna ook mij dacht ik. Hij was zo zacht dat ik er niks van kon maken. Ik dacht een ?K0ASD te horen maar dat K0 was dus A1. En omdat onze duitse vriend mee wilde doen dacht ik dat hij het was. (wist zijn call niet meer). Volgens QRZ.com is er een ua1asd en die heet: ALEXANDR GRIGORIEV uit ST.-PETERSBURG,RUSSIA. Leuke afstand. Ik heb hem gemaild om te vragen of hij het was.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Helaas weet ik het écht niet meer waar gelezen, het zou Electron hebben kunnen wezen, het was nog in het pre-internet-tijdperk (voor de meesten zoals mij).

Ik dacht genomen te hebben "ua1asb". Maar toch, samen met jou benieuwd naar antwoord....

Chris staat met zijn echte call als nickname in ons forum. Van buiten weet ik hem echter ook nog niet.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
fred101
.
.
Contacteer:

Mailtje naar Rus is door mailserver gebounced. Gisteren ging met vlagen heel goed tot ik jou vroeg wat je in de shack had staan. Toen ging de schakelaar ineens om maar dat kwam ook door een nieuw probleempje. Ik schrijf met mijn ogen dicht om niet mee te lezen want dan gaat het fout, ik sla letters nu zonder probleem over en denk ook niet meer na over 90% van de letters, het gaat steeds meer automatisch, behalve als ik iets niet wil missen, dan juist mis ik het :? Alleen helpt dat nu niet meer want ik kan steeds grotere stukken "verstaan" dus hoe voorkom ik dat ik in mijn hoofd meelees. Dat is wel waar ik uiteindelijk naar toe wil maar nu zorgt het er voor dat ik meer mis dat zou hoeven. Stel jij seint een lang woord en ik weet na drie letters wat er komt gezien de zinsopbouw en rest van het QSO dan lees ik dat dus eigenlijk vooruit maar daardoor verslapt de aandacht en mis ik wat er na komt.

Ik wil vaker CW doen op de band maar wat zijn de frequenties. Het is in phone gewoon wat draaien en zolang het NL, engels of D
L praat kan ik het werken maar in CW zit je ook nog met de snelheid en steeds als ik een poging doe dan zitten er alleen snelle jongens.
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Hoi Fred,

Dat met dat meelezen vind ik persoonlijk op zich helemaal niet erg (mijn schrift zou overigens helemaal onleesbaar worden als ik zou proberen, met m'n ogen dicht te schrijven!) !

Ik doe het inmiddels allang weer, meelezen en vooruit schrijven met speeds onder 22 - 24 wpm (24 wpm is mijn normale schrijfsnelheid) , alleen in het begin nog niet, toen ik nog niet op 12 wpm zat (zie mijn verhaal hoe ik aan hogere speed kwam... daarna begon ik gauw gewoon mee te lezen omdat plots dus genoeg tijd met nemen).

Mocht het geseinde woord toch anders worden dan eerst gedacht verbeter ik het gewoon. Dus als je denkt "dat wordt het", dan schrijf gewoon vooruit met je ogen open :) , maar vergeet niet te luisteren, of het het dan ook echt wordt. Ik hoop dat ik daarvoor voldoende QRS sein dat je hiervoor tijd overhoudt.

Go, ik weet nog toen ik als 13-jarige op de cursus CW voor SWLs in onze gemeente zat, dat we uitsluitend code-groepen leerden te nemen. En toen we voor de gein als gevorderden standaard-QSOs moesten proberen te maken per pieper van de docent kon ik absoluut niks nemen! Ik was alleen onsamenhangende 5-tekens-groepen gewend en raakte door de samenhang bij het nemen voor het eerst helemaal in de war, kon me niet weerhouden om te proberen mee te lezen. Kreeg nauwelijks een letter op papier. Ik heb deze oefen-schriften nog! Voor zulke echt zware gevallen zou ik dan natuurlijk zeggen: "Vooral niet meelezen voorlopig!" Met de linker hand (als men rechts is) kan men ook een blanco blad papier direct over de net geschreven letter schuiven met het nemen van de volgende letter.

Een goede QRG om op de achtergrond bij te zetten is 3.575 kHz 's avonds of ook weekeinden ook vaak overdag, vooral 's ochtends! Dat is de SRS-QRG http://www.pi4srs.nl/. Daar zitten de PA-OMs met het "groene spul" en seinen vaak echt QRS, b.v. omdat ze zonder side-tone moeten seinen. Vaak lange QSOs. Veel techniek ook! Misschien steek je er zelfs nog wat van op voor jouw restauratie-doeleinden! Schroom ook niet je dan in te melden, als je iets hoort waarop je vragen hebt of opmerkingen; die OMs daar hebben echt geduld! :D Anders zouden ze niet QRS gaan, terwijl de meesten (zeker)toch veel sneller kunnen seinen en nemen.

Rond 3.563 kHz hoorde ik laatst een zeer QRS PA-stn PA3ESO, net naast "onze" QRG. Ik zat wel op mijn sked-partner PAoPDO te wachten en begon geen QSO met hem. Na 2 keer roepen had hij het ook voor gezien gehouden helaas, zeker snel ontmoedigd. Maar ik heb al andere PA-calls in QRS gehoord met QRT-gaan na sked. Ik denk daarom, dat 3.563 door QRSsers dus ook in de gaten wordt gehouden inzake vinden van QRS-tegenstns! Daar zou je dan een 2e RX op standby kunnen zetten met filter zo breed mogelijk oopdat je ook stns naast de QRG kunt horen.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
fred101
.
.
Contacteer:

Ik heb van de week een CW QSO gevoerd met Ruud, PF1F Dat ging best wel goed. Ik had mijn onweerdetector beneden aanstaan toen hij mailde dat we wel eens een sked konden proberen. (hij had ons al eens beluisterd weet je nog ? )
Komt Irene naar boven met een briefje: je onweersdetector staat nogal te knipperen :lol:
fred101
.
.
Contacteer:

Monika, kun jij ook morgenavond want ik voel me niet echt lekker vanavond. Eten is wat verkeerd gevallen of het is griep ofzo. Denk niet dat ik me zo goed genoeg kan concentreren.

73 Fred
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Hoi Fred,

Zonder meer mogelijk, dus morgen om 2200 LT :-)

Je hebt toch hopelijk niet de varkensgriep..... :x Maar ja, die lijkt goed behandelbaar te zijn, dus zo helemaal begrijp ik de wereldwijde hysterie daarom niet.....
fred101
.
.
Contacteer:

Ik heb je niet gehoord maar ik kwam er om 22:10 achter dat het wel erg stil was (antenne zat er niet in :oops: ) Daarna nog geluisterd maar het was er erg druk. Tôen hoorde ik do3abc cq roepen. Hij was wat aan de snelle kant maar ik kon er wel de stnd dingen uitpikken tot ie een heel verhaal begon. Toen vroeg ik toch maar wat qrs te gaan en dat deed hij keurig maar daar kon ik niks meer van maken. Hij ging heel hakkelend seinen en dan zoals jou leerlingen dus hele langzame letters bijna zonder pauzes. Toen kon ik echt niets meer volgen. Ik heb hem bedankt voor het QSO maar hij herhaalde steeds wat maar ik kon er niets van maken. Volgens mij iets met een nummer of locator maar er zat ook name in en hij had de mijne goed.
(ik weet wel dat ik dacht dat het do3aby was maar zie net op qrz datr het abc was, naam en woonplaats kloppen) Dit was niet goed voor mijn net wat groeiende zelfvertrouwen :crybaby:
fred101
.
.
Contacteer:

In hold on to the world van Kane zit vanaf 2:15 een stuk CW. Heel zacht op de achtergrond. Ook op het einde. Ik kan het niet nemen door de muziek maar ik denk dat er op het eind de titel inzit en in het eerste stuk iets met nation seems en west
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Hoi Fred,

Ja ik heb ook maar tot ca. 10 over 10 gewacht, ik zag geen afmelding van je hier op het forum net voordat ik om 10 naar boven ging, dus ik dacht boven met niks horen op mijn gepingel, dat je doodziek in bed lag, te ziek om je in het forum af te hebben kunnen melden.... :lol: He, ben ik maar opgelucht, dat het toch niet erger was geworden na maandagavond! Alles weer in orde inzake griepje of "bedorven" maag?

Je had zeker een Dummy Load aan je HF-trx? Want anders, zonder ant en Dummy Load, had jou meteen die waanzins-SWR moeten opvallen met seinen.... 8)

Volgende week ben ik met vakantie, dus geen sked mogelijk. 's Maandags daarna komen we pas weer terug, dus ik zou voorstellen, sked (de week na volgende week) op dinsdag!
fred101
.
.
Contacteer:

Is OK, ik heb vandaag voor mijn verjaardag een nieuwe mp3 speler gehad dus ik kan weer iedere avond naar oefentexten luisteren.

Ik had onze qrg bijgezet en was wat aan het opruimen. Toen ik je nog niet hoorde heb besloot ik zelf eens te roepen en omdat ik altijd eerst check of alles goed zit zag ik de antenne patch niet vast zat. Mijn eerste cw QSO (seinen, ik had de computer erbij als spiekbriefje bleek met deze zelfde Duitser te zijn. Is dat toeval of niet. Nu ik dat wist en de aantekeningen terug las was dat het gene wat hij zei.

Prettige vakantie

73

Fred
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Hoi Fred,

Als echte knutselaar zou me nu interesseren om die ouwe MP3-speler weer aan de gang te krijgen :-) ik ken een HBO-er electronica, ook ham, die dat misschien voor je wil doen, je moet wel geduld hebben, hij heeft het altijd druk en kan het wat duren. Want jij bent meer van die buizen-toestanden :)
Voor mij heeft hij eens mijn innig geliefde Grundig Yachtboy gerepareerd en weer een HiFi-set aan de praat gebracht met ook nog boxen opnieuw bekleed.
fred101
.
.
Contacteer:

Dat zou me best lukken, het is een los contact maar het ding was oud, gammel, goedkoop en onhandig, de batterij viel er steeds uit en hij zoop batterijen. Hebben we ooit gehad als reclame ding. Nu heb ik een via de laptop oplaadbare.
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Hoi Fred,

je kunt die ouwe MP3-speler toch geschikt maken resp. een netvoeding kopen om hem aan de prik te hangen....? Dus direct in het batterijvak aansluiten mocht hij geen netvoedings-aansluiting hebben.
(En alleen thuis gebruiken)

Dus dan geen batterijen opslurpen meer :-)
PA3FBF
.
.
Contacteer:

Hoi Fred,

Van vakantie terug sinds 1 week; op ma. es di. jl was ik te gesloopt om aan de set te komen (vermoeiende vakantie, veel lopen :lol: )

Ik heb net geroepen op 3.563 kHz tot 10 over 10. Waar bleef je?

Zullen we dan morgenavond om 2200 LT op bekende QRG?
Plaats reactie