door pa10403 » 06 jun 2008, 04:08
Juist ja,ik bekijk het even van de ontvangst kant.
Maar er worden zelfs in een converter project van PA4DAN,ook ERA 7 gebruikt, en moet die die volgens jouw ook krachtiger op 2.5 ghz werken??,ik zal je iets grappigs zeggen,ik heb hier een printje liggen voor een 13 cm converter,hierbij word namelijk een MSA0885 gebruikt deze is als als uitgangs versterker gebruikt,deze word namelijk omlaag gemengt ,deze heeft een lokale oscilator van 3.4 ghz,deze word gemaakt door een BFR96 (een BFR96 cute isnt?)
Nu komt het mooie ,de ERA's die hier worden bedoeld zullen natuurlijk vanaf 2.5 ghz werken (krachtig) tot 7 ghz ,de getal die achter ERA staat bepalen de maximale frequentie in de ghz.
In dit geval is mijn converter opgebouwd met een oscilator van 3.4 ghz,met een BFR96,als oscilator en als versterking en mixer,een MGF1302 en als uitgang een MSA0885,ik weet namelijk waarom dit is gedaan,er zijn namelijk directe converters die zeg maar (zoals het DAN project),1.3 als IF die heeft een mixer van een giga een hybride ring mixer met 2x skotkys een BAT14 oid,en die hebben dus een ERA
Deze kunnen namelijk op 13 cm met het uitzenden van een 23 cm erg storen wat moeilijk te filteren is.
Neem je de afstand vanaf 3.4 ghz als ontvangst converter bijv voor ATV repeaters,dan is de zendfrequentie toch 2 ghz te ver om enige storing of andere harmonische rotzooi te produceren.
Ik persoonlijk vind dit een geroepen moment om dit toe te passen in repeater ingangen(natuurlijk geen 9 cm enkel 23 en 13),dan scheeld je dat ook best wel veel in filter bouw.
Ook is dit wel kei makkelijk voor ander mogelijkheden.
Het filteren van frequentie,de bekende doorlaat en afkapping,is volgens mijn persoonlijke intuïtie is altijd een hele zware kwestie geweest voor de insiders.
En ook moet ik dit wel zeggen,het blijft altijd een spannende gebeurtenis om een zender of wat dan ook goed gefilterd en werkend te krijgen,maar als je filters gaat bouwen heb ik iets van,daar moet je goede spullen voor hebben als je het goed wil doen.
Dan erbij als je stripline filters gaat maken,en je zou er een haakse bocht op solderenaan ieders kant per stripline schijnt de slectiviteit ook beter te worden,dus ik denk ook dat het ook aan je zelf lig,hoe krachtig je wil maken,dat is gewoon een kwestie om hem goed resonant en in geleiding te krijgen ,kijk je moet altijd zorgen dat je volle vermogen,eruit krijg anders is het tamelijk doof ,en zover ik van amateurs geleerd heb,kan je al dmv van goede resonatie een flinke klap gain uit dat ding krijgen
Neem nu de ombouw van de 27 mc bakkies,Bastiaan heeft geen eindtor gebruikt uit die hycomm,maar een andere tor.
Volgens de IBO ombouw die dus een 11 mtr doos naar 6mtr heeft omgebouwd,heeft door spoeltjes enzo de zelfde vermogen eruit kunnen krijgen met de standaard tor.
Dit bedoel ik dus met het krachtige werking van de torren enzovoorts
Bij deze ERA wilt zeggen dat je hem gewoon tot 5 ghz kan gebruiken.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm