pre-amp 70 cm (20 dB gain)
Re: pre-amp 70 cm (20 dB gain)
succes !
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Roepletters: PE1RQM
- Contacteer:
Leuk initiatief Marcel!
Altijd goed een 70cm ATV ingang. Hoe gaan jullie de antennes uitvoeren? Worden het meerdere yagi's, al dan niet schakelbaar? Of gaan jullie één kant op kijken met een antenne? Een klaverblad kan natuurlijk ook, maar dat vind ik persoonlijk weinig efficiënt op 70cm ATV.
Ik ben benieuwd...
Altijd goed een 70cm ATV ingang. Hoe gaan jullie de antennes uitvoeren? Worden het meerdere yagi's, al dan niet schakelbaar? Of gaan jullie één kant op kijken met een antenne? Een klaverblad kan natuurlijk ook, maar dat vind ik persoonlijk weinig efficiënt op 70cm ATV.
Ik ben benieuwd...
Als je als ingangstrapje, een MGF 1302 gebruikt en als uitgangs trapje een MSA 0885 heb je iets van rond de 45 dB versterking als deze gegevens kloppen in de datasheet.pc1l schreef:De MGF1302 werkt goed voor de 70 cm band, de schakeling is inderdaad erg bruikbaar. Voeding via de coax is ook een zeer praktische oplossing.PD0RRC schreef:
In plaats van de FHX35LG een MGF 1302 gebruikt.
De voeding door de coax laten lopen (smoorspoel tussen de uitgang van de versterker naar de ingang van de 78L05).
MGF heb ik zelf steeds met een metalen maar geaard pincet behandeld ( potentiaal pincet - massa mgf - print 0 Volt ). Misschien voor het solderen nog een tip : ik heb er steeds een speciaal voor deze zaken klaargelegd antex boutje ( 25 jaar oud ) voor gebruikt, dat is altijd goed gegaan. Bij dit type zit er een tamelijk lange geisoleerde ( electrisch ) thermische geleider waar op de soldeerpunt is gemonteerdPD0RRC schreef:Probeer de mgf met een plastic pincet vast te pakken en met bijv een gas soldeerboutje te solderen.. De isolator ( de thermische geleider ) ziet er uit als een buisje, rose gekleurd. ik heb zelden zo'n effectieve isolator gezien. Deze boutjes heb ik recentelijk nergens meer aangetroffen. Verder is bij dit soort avonturen de print dan altijd uiteraard al bestuckt. Wat soms ook werkte ( noodoplossing, niet aan te raden ) : de aansluitdraden van het tere componentje in het vloeibare soldeer laten 'vallen'.
Over een metalen pincet ook nog dit : bij gebruik ervan heb ik vaak met succes gemonteerd door simpelweg met de pincet het massavlak of aansluiting te pakken. Wel alleen maar doen met een schakeling waarbij alle andere componenten al gemonteerd zijn !
Pincet : met plastic heb ik wel eens meegemaakt dat er op de een of andere manier ongewenste lading werd overgebracht. Dan is het mogelijk dat de MGF1302 niet meteen overlijdt. Maar je zit wel met slechtere specs dan ( als het misgegaan is ) .....
Maar ik heb ook wel eens gehoord,dat die oude UHF antenne versterkertjes werden omgebouwd voor de 70 cm ATV,en die schijnen het heel goed te doen,wie weet hier meer over,dan hoor ik dat graag.
mvg PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Radiozendamateur = ohm sweet ohm