Minikits 70cm ATV eindtrap met RA30H4047M metingen+afregelen
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Roepletters: PE1RQM
- Contacteer:
Afregelen Minikits PA
Zo heb ik de Minikits lineaire eindtrap afgeregeld voor specifiek AM-TV. En dan wel met de T-verzwakker zoals hierboven is beschreven!
Benodigdheden:
-Spectrum analyzer (gebruikt: 500MHz type zelfbouw van Timo)
-Voeding: minimaal 5 Ampere @ 13,8 volt
-Stroommeter/Amperemeter
-Zender met uitgangsvermogen die regelbaar is van 110dBuv - 120dBuv (2 tot 20mW), liefst in stappen niet groter dan 0,5dBuV (gebruikt: TV modulator). Wees ervan overtuigd dat de onderzijband écht goed onderdrukt uit de zender komt!
-Powermeter voor 70cm
-Dummy of antenne
Afregelen
-Stel je zender in op 110dBuV, maar schakel de RF nog even niet aan.
-Plaats de Amperemeter in serie met de voedingslijn naar de eindtrap en schakel de voeding in.
-Regel de bias potmeter op ongeveer 1 Ampere stroomopname (zender staat dus nog niet aan!).
-Schakel de zender zonder video op de ingang in en meet het uitgangsvermogen (Syncvermogen / Wsync). Dat zal met 110dBuv nu wel niet zoveel wezen.
-Meet nu met de analyzer je uitgezonden signaal (nog steeds geen video aan je zender aanbieden). Denk om de reflecties zoals in het begin van dit topic ook al eens is beschreven! Wat je wil meten zijn namelijk de mengproducten die de eindtrap zelfstandig produceert. Ik heb de buitenantenne genomen als ingang, die naast de 70cm Yagi opgesteld staat. Op de analyzer heb ik wel 20dB verzwakking ingeschakeld, omdat het signaal een beetje aan de hoge kant was op deze manier. Omdat deze antennes allebei redelijk vrij staan (zie afbeelding), heb ik geen last van reflecties. Mooist zou natuurlijk een dummy zijn met een verzwakte uitgang, maar die heb ik niet.
-Volgende stap, zie afbeelding:
- Dip het linker mengproduct (in mijn afbeelding niet meer zichtbaar, maar in het geel getekend), door de juiste balans te vinden tussen ingangsvermogen, bias en daaraan gekoppeld het uitgangsvermogen. Begin met 110dBuV en regel de bias zodanig, dat het mengrpoduct op 428.75 minimaal is. Regel dan het zendervermogen op met stapjes van 0,5dBuV en regel na ieder stapje de bias opnieuw af. Doe dit, tot je het minimale niveau hebt gevonden, in verhouding tot de videocarrier.
-Bij mij was dat op 113,5 dBuV en een bias van ca. 1,3A. Zodra ik de zender al op 114dBuV zet en de bias afregel, zie ik gelijk weer een piekje ontstaan op 428.75 MHz. Als je zender zelf een niet al te goede onderzijband-onderdrukking heeft, dan blijft je signaal zien op 428.75 MHz! Want de onderzijband is hetzelfde als het gespiegelde mengproduct wat wij hier meten. Verwar dat dan niet met elkaar.
-Laat de zender op dit "optimale" ingangsvermogen staan en meet met een setje het signaal op 428.75 MHz, maar dan wel op een dummyload ofzo. Het moet zwak binnenkomen op je set, ongeveer een S5. Regel eventueel de RF-gain wat terug. Nu kun je de bias zodanig afregelen, dat je op je setje de dip kunt naregelen. Dat komt héél precies! Eigenlijk was een meerslagenpotmeter voor de bias wel wenselijk.
-Het uitgangsvermogen (Wsync) zal wel tegen de 10Watt wezen zo. Ik heb er wel meer vermogen uitgekregen, maar dat ging allemaal in de mengrpoducten zitten! En zoals verwacht werd het signaal aan de ontvangende kant er niet beter op, zelfs slechter. Heb dus niet de illusie dat je meer dan 10Watt AM-TV kunt maken met deze eindtrap!
-Als je nu video aanbiedt, zul je zien dat het afgelezen vermogen op je powermeter keldert. Dat klopt, maar in werkelijkheid blijft de piek van je modulatie op het vermogen uitkomen, wat je had afgelezen toen je geen video aanbood. En dat is goed te zien op je spectrum analyzer.
Nadat je video hebt aangeboden aan je zender, zie je weer een piekje ontstaan op 428.75 MHz, dat is je uiteindelijke onderdrukking ten opzichte van de videocarrier. Dat moet ongeveer 50dB zijn.
Uiteindelijke gemeten waarden bij mij:
Stroomopname eindtrap zonder ingangsvermogen: ca. 1,3 A
Stroomopname eindtrap met ingangsvermogen, alleen sync: 3,3 A
Verschil is dus 2A. Bij een rendement van bijna 50% is dat dus ongeveer 10Watt.
Stroomopname eindtrap met ingangsvermogen én video: hangt af van het aangeboden video en je Amperemeter, maar ligt gemiddeld rond 2,2A.
Benodigdheden:
-Spectrum analyzer (gebruikt: 500MHz type zelfbouw van Timo)
-Voeding: minimaal 5 Ampere @ 13,8 volt
-Stroommeter/Amperemeter
-Zender met uitgangsvermogen die regelbaar is van 110dBuv - 120dBuv (2 tot 20mW), liefst in stappen niet groter dan 0,5dBuV (gebruikt: TV modulator). Wees ervan overtuigd dat de onderzijband écht goed onderdrukt uit de zender komt!
-Powermeter voor 70cm
-Dummy of antenne
Afregelen
-Stel je zender in op 110dBuV, maar schakel de RF nog even niet aan.
-Plaats de Amperemeter in serie met de voedingslijn naar de eindtrap en schakel de voeding in.
-Regel de bias potmeter op ongeveer 1 Ampere stroomopname (zender staat dus nog niet aan!).
-Schakel de zender zonder video op de ingang in en meet het uitgangsvermogen (Syncvermogen / Wsync). Dat zal met 110dBuv nu wel niet zoveel wezen.
-Meet nu met de analyzer je uitgezonden signaal (nog steeds geen video aan je zender aanbieden). Denk om de reflecties zoals in het begin van dit topic ook al eens is beschreven! Wat je wil meten zijn namelijk de mengproducten die de eindtrap zelfstandig produceert. Ik heb de buitenantenne genomen als ingang, die naast de 70cm Yagi opgesteld staat. Op de analyzer heb ik wel 20dB verzwakking ingeschakeld, omdat het signaal een beetje aan de hoge kant was op deze manier. Omdat deze antennes allebei redelijk vrij staan (zie afbeelding), heb ik geen last van reflecties. Mooist zou natuurlijk een dummy zijn met een verzwakte uitgang, maar die heb ik niet.
-Volgende stap, zie afbeelding:
- Dip het linker mengproduct (in mijn afbeelding niet meer zichtbaar, maar in het geel getekend), door de juiste balans te vinden tussen ingangsvermogen, bias en daaraan gekoppeld het uitgangsvermogen. Begin met 110dBuV en regel de bias zodanig, dat het mengrpoduct op 428.75 minimaal is. Regel dan het zendervermogen op met stapjes van 0,5dBuV en regel na ieder stapje de bias opnieuw af. Doe dit, tot je het minimale niveau hebt gevonden, in verhouding tot de videocarrier.
-Bij mij was dat op 113,5 dBuV en een bias van ca. 1,3A. Zodra ik de zender al op 114dBuV zet en de bias afregel, zie ik gelijk weer een piekje ontstaan op 428.75 MHz. Als je zender zelf een niet al te goede onderzijband-onderdrukking heeft, dan blijft je signaal zien op 428.75 MHz! Want de onderzijband is hetzelfde als het gespiegelde mengproduct wat wij hier meten. Verwar dat dan niet met elkaar.
-Laat de zender op dit "optimale" ingangsvermogen staan en meet met een setje het signaal op 428.75 MHz, maar dan wel op een dummyload ofzo. Het moet zwak binnenkomen op je set, ongeveer een S5. Regel eventueel de RF-gain wat terug. Nu kun je de bias zodanig afregelen, dat je op je setje de dip kunt naregelen. Dat komt héél precies! Eigenlijk was een meerslagenpotmeter voor de bias wel wenselijk.
-Het uitgangsvermogen (Wsync) zal wel tegen de 10Watt wezen zo. Ik heb er wel meer vermogen uitgekregen, maar dat ging allemaal in de mengrpoducten zitten! En zoals verwacht werd het signaal aan de ontvangende kant er niet beter op, zelfs slechter. Heb dus niet de illusie dat je meer dan 10Watt AM-TV kunt maken met deze eindtrap!
-Als je nu video aanbiedt, zul je zien dat het afgelezen vermogen op je powermeter keldert. Dat klopt, maar in werkelijkheid blijft de piek van je modulatie op het vermogen uitkomen, wat je had afgelezen toen je geen video aanbood. En dat is goed te zien op je spectrum analyzer.
Nadat je video hebt aangeboden aan je zender, zie je weer een piekje ontstaan op 428.75 MHz, dat is je uiteindelijke onderdrukking ten opzichte van de videocarrier. Dat moet ongeveer 50dB zijn.
Uiteindelijke gemeten waarden bij mij:
Stroomopname eindtrap zonder ingangsvermogen: ca. 1,3 A
Stroomopname eindtrap met ingangsvermogen, alleen sync: 3,3 A
Verschil is dus 2A. Bij een rendement van bijna 50% is dat dus ongeveer 10Watt.
Stroomopname eindtrap met ingangsvermogen én video: hangt af van het aangeboden video en je Amperemeter, maar ligt gemiddeld rond 2,2A.
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Als je deze eindtrap eindelijk hebt afgeregeld, dan moet je eigenlijk de voedingspanning niet meer regelen. Dat beinvloed weer de BIAS instelling. Daarom ben ik een vaste voeding gaan maken, die straks samen met de eindtrap in een behuizing kan worden geplaatst. Deze voeding is regelbaar met een meerslagen potmeter om de spanning nauwkeurig af te kunnen regelen in mijn geval op 13,8 Volt. Het schema is gebaseerd op dit ontwerp
Het concept is af en daarom alvast wat foto's
Nu nog een mooie kast vinden.
Wat ook nog iets verbeterd kan worden is de ruis op de voedingspanning vanwege de erg modulerende belasting (signaal wat de eindtrap versterkt is amplitude gemoduleerd en de belasting gaat in dit ritme mee). Maar of dit erg is is maar de vraag.
Het concept is af en daarom alvast wat foto's
Wat ook nog iets verbeterd kan worden is de ruis op de voedingspanning vanwege de erg modulerende belasting (signaal wat de eindtrap versterkt is amplitude gemoduleerd en de belasting gaat in dit ritme mee). Maar of dit erg is is maar de vraag.
- Bijlagen
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Ja, maar wel minder. Je ziet het wel op de afvlak C's.
Timo was hier even vanmiddag en hij zei dat ik een elko op de uitgang moest plaatsen met een lage inwendige weerstand. En 100nF, of 10nF tegen het HF. Die laatsten zaten er al in. Als in op de uitgang een Elko plaats, dan wordt de ruis aanzienlijk minder. Het maakt een erg groot verschil welke elko ik gebruik. En dan nog niet eens de capaciteit, maar de inwendige weerstand.
Verder is mij geadviseerd nog enkele draden dikker uit te voeren en vooral korter. Zodra ik alle aanpassingen gedaan heb, dan zal ik hier de meetwaarden plaatsen. Op dit moment is de ruis op de scoop ongeveer 150mV top-top. Met een willekeurige elko werd dat al verlaagd naar 40mVtt. Ik heb van Timo nu een mooie elko gekregen en eens kijken wat die gaat doen.
Timo was hier even vanmiddag en hij zei dat ik een elko op de uitgang moest plaatsen met een lage inwendige weerstand. En 100nF, of 10nF tegen het HF. Die laatsten zaten er al in. Als in op de uitgang een Elko plaats, dan wordt de ruis aanzienlijk minder. Het maakt een erg groot verschil welke elko ik gebruik. En dan nog niet eens de capaciteit, maar de inwendige weerstand.
Verder is mij geadviseerd nog enkele draden dikker uit te voeren en vooral korter. Zodra ik alle aanpassingen gedaan heb, dan zal ik hier de meetwaarden plaatsen. Op dit moment is de ruis op de scoop ongeveer 150mV top-top. Met een willekeurige elko werd dat al verlaagd naar 40mVtt. Ik heb van Timo nu een mooie elko gekregen en eens kijken wat die gaat doen.
Dat is inderdaad de oplossing voor dat soort problemen, een low esr elco (esr = equivalent series resistance).
Voor ATV maar vooral voor SSB heb je een voeding nodig met een goed regelgedrag bij impulsbelasting dus een voeding met een lage dynamische uitgangsimpedantie. Zorg ook voor overmatige buffercapaciteit aan de afvlakzijde van je voeding, ga niet zomaar uit van de regel dat 1000uF per Ampere voldoende is!
Neem zoveel mogelijk uF aan de ingang! Als het daar weinig varieert, dan varieert het minimaal aan de uitgang van je voeding.
Neem ook voor je afvlak C een low esr type! Vaak zie je dat aan de temperatuur specificatie: 105 graden celsius.
Vaak vergeten we voor het gemak dat het vermogen van een versterker, eigenlijk uit de voeding komt ...

Voor ATV maar vooral voor SSB heb je een voeding nodig met een goed regelgedrag bij impulsbelasting dus een voeding met een lage dynamische uitgangsimpedantie. Zorg ook voor overmatige buffercapaciteit aan de afvlakzijde van je voeding, ga niet zomaar uit van de regel dat 1000uF per Ampere voldoende is!
Neem zoveel mogelijk uF aan de ingang! Als het daar weinig varieert, dan varieert het minimaal aan de uitgang van je voeding.
Neem ook voor je afvlak C een low esr type! Vaak zie je dat aan de temperatuur specificatie: 105 graden celsius.
Vaak vergeten we voor het gemak dat het vermogen van een versterker, eigenlijk uit de voeding komt ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Update
De voeding is nu af, al moet ik nog weleens naar de koeling kijken. Hij wordt vrij warm, maar ook weer niet "te". Maar misschien dat het met hete zomerdagen niet goed gaat.
Ik ben al een tijdje bezig de voeding, een coaxrelais, de eindtrap en een relaisvertraging in te bouwen in een 19 inch kast die ik nog had staan. Dus dat was even druk boren, zagen, veilen, etc.
Relaisvertraging:
Relais is voor het omschakelen van de 12V van de ontvangstversterker (RX) (toekomst) naar de lineaire vermogensversterker (TX) van minikits. Omdat gebruik wordt gemaakt van een coax relais, moet de eindtrap iets vertraagd worden ingeschakeld. Dit vanwege de traagheid van het coaxrelais. Anders zou de eindtrap al enkele milliseconden vermogen maken nog voordat het contact van het coaxrelais is omgeschakeld. Zie het volgende Word document voor het gebruikte schema:
Ik ben al een tijdje bezig de voeding, een coaxrelais, de eindtrap en een relaisvertraging in te bouwen in een 19 inch kast die ik nog had staan. Dus dat was even druk boren, zagen, veilen, etc.
Relaisvertraging:
Relais is voor het omschakelen van de 12V van de ontvangstversterker (RX) (toekomst) naar de lineaire vermogensversterker (TX) van minikits. Omdat gebruik wordt gemaakt van een coax relais, moet de eindtrap iets vertraagd worden ingeschakeld. Dit vanwege de traagheid van het coaxrelais. Anders zou de eindtrap al enkele milliseconden vermogen maken nog voordat het contact van het coaxrelais is omgeschakeld. Zie het volgende Word document voor het gebruikte schema:
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Re: [70cm ATV] Minikits eindtrap met module: metingen!
Ik heb er ook een gekocht Tjalling, ik wacht nu momenteel op mijn weller antistatische soldeerstation,en m'n bernstein afregelsetje, dan ga ik 'm ook eens bouwen,ik heb op die foto's gekeken,en ook deze forum zo'n beetje gelezen,zoals jij zei "ik heb nog gecontroleerd op een ontvanger",hoever heb je met deze modificatie 428 schoon kunnen krijgen.Tjalling PE1RQM schreef:Onlangs hebben we met een groepje medeamateurs een eindtrapje gekocht, om een 2-20mW 70cm ATV signaal te versterken naar 10 tot 20 Watt. ....<zie tekst boven> ...is dit schuren natuurlijk niet nodig. Een kromme plaat koelt natuurlijk slecht, maar het kan bij het aandraaien ook het keramische binnenwerk doen knappen!
Ik weet ook goed dat het wel eens kan gebeuren als het te dichtbij staat dat je iets hoort,gewoon dat ontvangertje op een ander kamer zetten en dan kijken hoe schoon die dan is.
Het is een oud artikel maar toch wil ik reageren
grz PA10403 Gerard
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 20 apr 2008, 02:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst buiten de [qoute] geplaatst en qoute ingekort
Reden: Tekst buiten de [qoute] geplaatst en qoute ingekort
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Hoi Gerard,pa10403 schreef:....,zoals jij zei "ik heb nog gecontroleerd op een ontvanger",hoever heb je met deze modificatie 428 schoon kunnen krijgen.
Met behulp van een spectrum analyzer en/of iets minder professioneel "het ontvangertje" heb ik het signaal redelijk schoon gekregen. Ik denk onvoldoende als je achter deze minikits nog een andere eindtrap plaatst. Maar gebruik je alleen de minikits, dan is het net voldoende. Het valt of staat wel met de kwaliteit van de stuurzender. Die moet ook al voldoende onderdrukking hebben van de onderzijband.
Inderdaad moet je wel wat verzwakken. De minikits op een dummyload en de ontvanger ook kan al voldoende zijn om in dezelfde ruimte de dip te kunnen afregelen. Speel dan wat met de balans tussen het ingangsvermogen (uit de stuurzender), de stuurstroom en daarmee ook het uitgangsvermogen. Slechts één instelling is de meest optimale, zoals ik eerder al had beschreven. Het signaal op 428.750 moet dan tot een minimum worden uitgedipt. Tijdens het dippen de zender niet moduleren met video.pa10403 schreef:Ik weet ook goed dat het wel eens kan gebeuren als het te dichtbij staat dat je iets hoort,gewoon dat ontvangertje op een ander kamer zetten en dan kijken hoe schoon die dan is.
Het is een oud artikel maar toch wil ik reageren
grz PA10403 Gerard
Als je zover bent, kun je altijd nog even op dit forum je ervaringen of vragen delen
Ben je trouwens nog bezig met de opleiding voor het zendamateurisme?
Jazekers!!!,uhhh ik hou t nog op N,genoeg faciliteiten,morse(n) intreseer me niet geef te grote kliederboel (hi),maar ik vindt buiten ATV ,ook nog steeds knutselen met TCPIP ook wel leuk,maar zoals ik al zegde laats in een persoonlijke email,is t eigenlijk begonnen met piraten tv te ontvangen,bij ons in de buurt waren van die gasten die tv experimenten deden,met nog een N1500 eraan,en dat is later DX geworden,toen wij in Eindhoven een gemeenschappelijke mast kregen,later zijn we verhuist ,toen ben ik met tv DX begonnen,en me zwager (PE1HUN) had me verteld dat er ook zendamateurs actief waren.
Hij vertelde dat toendertijd een converter die 200 mhz om zette naar de 70 cm amateur band werd gebruikt,maar wat ik me afvraag,welke geluidscarriers worden dan op de SHF banden gebruikt,hoe zit dat eigenlijk met dat PAL systeem,wordt dat in de hogere banden ook gehandhaafd?,want bijv de britten hebben een ander PAL systeem als wij.
Weet je wat ik eigenlijk best lullig vindt,bij 70 cm ATV,dat je je perse aan de 5.5 mhz moet houden,dat je de sound carrier bij een gewone TV ook niet ken verzetten,voor DX pak je natuurlijk wel,een duimwielert.
wij kregen in de zomer,heel veel engelse stations binnen,en een keer een deen,dus ik denk wel,als je een goed afgeregelde zender heb dat je best,een end ken komen,met weinig vermogen,de condities moeten natuurlijk ook mee zitten he,dat is een feit.
mvg Gerard PA10403
Hij vertelde dat toendertijd een converter die 200 mhz om zette naar de 70 cm amateur band werd gebruikt,maar wat ik me afvraag,welke geluidscarriers worden dan op de SHF banden gebruikt,hoe zit dat eigenlijk met dat PAL systeem,wordt dat in de hogere banden ook gehandhaafd?,want bijv de britten hebben een ander PAL systeem als wij.
Weet je wat ik eigenlijk best lullig vindt,bij 70 cm ATV,dat je je perse aan de 5.5 mhz moet houden,dat je de sound carrier bij een gewone TV ook niet ken verzetten,voor DX pak je natuurlijk wel,een duimwielert.
wij kregen in de zomer,heel veel engelse stations binnen,en een keer een deen,dus ik denk wel,als je een goed afgeregelde zender heb dat je best,een end ken komen,met weinig vermogen,de condities moeten natuurlijk ook mee zitten he,dat is een feit.
mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Hoi Gerard,
Leuk die verhalen hoe dat "vroeger" ging
Ik heb dat niet zo meegemaakt. Eigenlijk liep ik bij toeval tegen een 70cm modulator van hoge kwaliteit en vond ik het wel leuk daar eens ATV mee te bedrijven. Je vroeg me ook nog per mail hoelang ik al 70cm ATV doe; één jaar denk ik nog maar ghegheghe... Da's dus niet lang. Wel een goede opstap gemaakt vanwege de mooie modulator. Dat zal vroeger met bouwpakketten best wel lastig zijn geweest verwacht ik. 70cm ATV is door zijn specifieke manier van moduleren (enkelzijband AM) soms lastiger dan bijvoorbeeld 23cm, of 13cm.
Je vroeg ook of op SHF banden PAL wordt gemoduleerd. Ja, het videosignaal is hetzelfde, alleen de wijze van moduleren is erg anders. Bij 70cm ATV wordt immers de beelddraaggolf AM gemoduleerd (waarna de onderzijband wordt onderdrukt) en de audiodraaggolf FM. Bij SHF-ATV wordt zowel de audio, alsmede de beelddraaggolf FM gemoduleerd.
Dat kost je een hoop meer bandbreedte; rond de 16 MHz denk ik. En dat past niet in een VHF/UHF kanaal. Op SHF heb je veel meer ruimte, dus is dat daar geen probleem. FM modulatie is ook eenvoudiger. Laat je oscillator maar zwaaien en gaan met die banaan!
Alleen hogere frequenties kennen weer hun eigen problemen; zoals erg kleine onderdelen en meer invloed hoe je je onderdelen plaatst. De antennes zijn relatief gezien wel kleiner, dat is dan weer een voordeel.
Dan wens ik je bij deze nog veel succes met het leren van de theorie voor deze mooie hobby. En voor de F vergunning heb je geen morse meer nodig trouwens, dat is verleden tijd.
Leuk die verhalen hoe dat "vroeger" ging
Je vroeg ook of op SHF banden PAL wordt gemoduleerd. Ja, het videosignaal is hetzelfde, alleen de wijze van moduleren is erg anders. Bij 70cm ATV wordt immers de beelddraaggolf AM gemoduleerd (waarna de onderzijband wordt onderdrukt) en de audiodraaggolf FM. Bij SHF-ATV wordt zowel de audio, alsmede de beelddraaggolf FM gemoduleerd.
Dat kost je een hoop meer bandbreedte; rond de 16 MHz denk ik. En dat past niet in een VHF/UHF kanaal. Op SHF heb je veel meer ruimte, dus is dat daar geen probleem. FM modulatie is ook eenvoudiger. Laat je oscillator maar zwaaien en gaan met die banaan!
Alleen hogere frequenties kennen weer hun eigen problemen; zoals erg kleine onderdelen en meer invloed hoe je je onderdelen plaatst. De antennes zijn relatief gezien wel kleiner, dat is dan weer een voordeel.
Dan wens ik je bij deze nog veel succes met het leren van de theorie voor deze mooie hobby. En voor de F vergunning heb je geen morse meer nodig trouwens, dat is verleden tijd.
En vergeet niet dat de SHF banden ook duur zijn in de onderdelen,en toch maar een
schietgebedje maken dat je niet buiten de band zit.
En voor 70cm,meeste tv's (de moderne),kunnen het wel aan.
mvg PA10403
En voor 70cm,meeste tv's (de moderne),kunnen het wel aan.
mvg PA10403
Zeelui = home sweet home
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Duur is het zeker, al kun je een aardig begin maken met een comtech ofzo. Buiten de band zitten; dat gebeurt eerder met 70cm, waar de band maar 10 MHz breed is. De 13cm band bijvoorbeeld is 150 MHz breed en de 23cm band is 60 MHz breed.En vergeet niet dat de SHF banden ook duur zijn in de onderdelen,en toch maar eenschietgebedje maken dat je niet buiten de band zit. En voor 70cm,meeste tv's (de moderne),kunnen het wel aan.
70cm op een normale TV; ik zou wel een ontvangst versterker maken, daar de meeste TV's een gevoeligheid hebben van Jan met de veels te korte achternaam.