nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
pa1okz
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2010, 10:24
Roepletters: PA1OKZ

nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Ongelezen bericht door pa1okz »

Inmiddels heb ik erg veel reacties ontvangen over het 2m peildoos bouwproject die recent gepubliceerd is op Mancave. In voorbereiding op de bouwpakketten die komen gaan is nu de website www.peildoos.nl online gezet.

Op deze website kan je vooralsnog twee projecten vinden, namelijk de bekende 80m peildoos van Maarten, PE7M en natuurlijk de 2m peilontvanger die we ondertussen hebben omgedoopt tot de FOKZbox (Ik ben immers PA1OKZ .

Op de website is alle mogelijke informatie te vinden over de bouwkit en ik hoop op korte termijn de informatie te kunnen plaatsen over de verkrijgbare componenten en kits. ...
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Ongelezen bericht door rbeckers »

Interessant ontwerp.
Een opmerking is dat de beveiliging tegen fouten wat aangepast kan worden.
Bijvoorbeeld bij de diode D1 of de ingang van de Q1.

René
pa1okz
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2010, 10:24
Roepletters: PA1OKZ

Re: nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Ongelezen bericht door pa1okz »

Inmiddels zijn meer details verschenen over de bouwkit van de nieuwe 2m peilontvanger. De inhoud van het pakket en ook de prijs is inmiddels bekend gemaakt. Naar verwachting zal de kit medio augustus leverbaar zijn.

Alle informatie kan je vinden op www.peildoos.nl
pa1okz
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2010, 10:24
Roepletters: PA1OKZ

Re: nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Ongelezen bericht door pa1okz »

rbeckers schreef:Interessant ontwerp.
Een opmerking is dat de beveiliging tegen fouten wat aangepast kan worden.
Bijvoorbeeld bij de diode D1 of de ingang van de Q1.

René
Hallo René,

Diode D1 is een beveiliging tegen verkeerde polarisatie. Mocht dit gebeuren grijpt dankzij D1 de zelfherstellende zekering in en gebeurt er dus niets. Gebruik van een schottky diode is hier niet nodig. Ik zou niet weten wat hier verder nog te beveiligen valt.

Q1 beveiligen (bijvoorbeeld met twee antiparallel geplaatste schottky's) adviseer ik vooralsnog niet. Het intermodulatie gedrag wordt dan namelijk duidelijk slechter bij sterke signalen, wat bij vossenjachten nogal eens voorkomt. De ontvanger is getest met ingangssignalen tot +30dBm zonder problemen!

Hartelijke groet,

Mischa, PA1OKZ
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Ongelezen bericht door rbeckers »

En bij te hoge spanningen?
D4 is niet beveiligd. Idem R1 en de accu

Als je twee schottky diodes antiparallel zet dan is dat ongeveer 0,3V terwijl +30dBm in 50 ohm 7V is.
Dat is vrij veel verschil. De schottky diodes in dit geval niet antiparallel zetten.
Dus bijvoorbeeld bij de ingang, voor C2, de halve voedingspanning met twee weerstanden maken en
dan een schottky diode, in sper, naar de GND en de andere, ook in sper, naar de + voeding.

Maar ik overdrijf vaak een beetje m.b.t. beveiligen. :lol:

René
pa1okz
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2010, 10:24
Roepletters: PA1OKZ

Re: nieuw 2m bouwproject peilontvanger

Ongelezen bericht door pa1okz »

Hallo René,

Nog een laatste reactie over beveiligingen: De nominale spanning is 7,2V - een 8V2 zener beschermt dan enerzijds tegen overspanning, maar als het echt te gek wordt gaat ie natuurlijk kapoet. De functie is dubbel: enerzijds bescherming van de accu tijdens laden, en overspanning, maar dan is het wel klaar. Dit komt normaal natuurlijk niet voor, een bouwkit hoor je ook met verstand te gebruiken. Je mag de ontvanger ook met 9V voeden, dan wordt een 10V5 zener beschreven.

De ontvanger - en zeker de logica (die draait op 5V) - kan ook prima op 13,8V werken, dus je moet het wel erg bont maken wil je de boel slopen. Ik kan wel tegen alles een beveiliging gaan inbouwen, maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Nogmaals, beveiliging van de ingang vind ik niet zinvol. In de FET zitten antiparallelle diodes ingebouwd, dat voldoet in de praktijk prima. De datasheet zegt ook: This mosfet is protected against excessive input voltage surges by integrated back to back diodes between the gates and source.
Plaats reactie