Voeding PM3305 oscilloscope

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Voeding PM3305 oscilloscope

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Ik heb een PM3305 analoog/digitale oscilloscope met een voedingprobleem.
De geschakelde voeding staat te fluiten, volgens het handboek een aanwijzing dat er ergens een sluiting zit,maar dat schijnt toch niet het geval te zijn.
Ik heb ooit ergens in een forum gelezen wat de oorzaak kan zijn maar ik kan die site niet meer terugvinden.
Heeft iemand van jullie ooit zo'n voeding gerepareerd en zo ja wat was de oorzaak van het defect.
Het enige wat ik zo kan zien is dat 2 bruggen BY225 het behoorlijk benauwd hebben gehad, die zal ik in elk geval vervangen.
De scope is vandaag pas binnengekomen, reparatie wordt iets voor volgende week of zo, het is een winterproject dus heeft geen haast en ik heb nog twee andere projecten op de werkbank. (TS820 en PM5160,5170 en 5180 waar ik ook nog doc van zoek)

Ik zoek ook nog de schema's van deze scope, in het handboek dat ik op Internet vond staan alleen blokschema's.
Wie kan me helpen?

73, Wim PA0PGA
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Voeding PM3305 oscilloscope

Ongelezen bericht door PA0PGA »

het probleem is opgelost, de voeding is nagenoeg gelijk aan die van de PM3215, het analoge broertje waarvan wel wat schema's op het net staan.

Nog niet opgelost is het vinden van de service documentatie van de Philips PM5160 oscillator, PM5170 amplifier en PM5180 monitored attenuator. Als iemand me aan een kopie of PDF kan helpen, dan graag.

73, Wim PA0PGA
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voeding PM3305 oscilloscope

Ongelezen bericht door rbeckers »

Wim,

Philips meetapparatuur is berucht m.b.t. goede servicemanuals.
Maar als ik iets vind dan mail ik het.

(De van jou afkomstige Yaesu FRG-7700 wordt nog steeds gebruikt :) . Staat naast andere Yaesu's .)

René
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Voeding PM3305 oscilloscope

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Hallo Rene, alvast bedankt,
Ja, documentatie is vaak een probleem om dit soort apparaten aan de gang te krijgen en te houden.
Hoewel er genoeg in kasten en archieven moeten rondzwerven, want elk Philips apparaat werd geleverd met het volledige handboek, net als bij Tektronix en HP. Waar die dingen blijven is vaak een raadsel...

Als je weer eens tijd hebt,kom een kop koffie drinken of zo, kun je zien wat ik de laatste paar jaren mee bezig ben geweest...
Een kijkje kun je alvast nemen op QRZ.com..

73, Wim PA0PGA
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Voeding PM3305 oscilloscope

Ongelezen bericht door PA0PGA »

3305 003.jpg
3305 002.jpg
3305 001.jpg
het voedingsprobleem leek opgelost, maar na een paar dagen blijkt, dat de scope slecht opstart van "koude"toestand.
Werkt hij eenmaal, is er geen enkel probleem.
De eigenlijke fout bleek een elco te zijn in het 5V circuit met een ESR waarde van 25 ohm.
Daardoor was de belasting voor de omvormer te zwaar en startte hij slecht op.
Omdat dit soort voeding ook in andere Philips scopes gebruikt werd, deze tip: als de voeding een fluitend geluid maakt, controleer dan eerst de elco's op de voedingsprint.

73, Wim PA0PGA
Plaats reactie