LC meter van Dijken Elektronika

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

LC meter van Dijken Elektronika

Ongelezen bericht door PA8C »

Zeer recent heb ik weer een nieuw meetapparaat toegevoegd aan het assortiment alhier.
Mijn keuze is gevallen op de LC meter die als bouwpakket bij van Dijken Elektronika aangeboden word voor een nette prijs.
Het bouwpakket word zéér kompleet geleverd. Zelfs het kastje met daarin de uitsparingen voor het LCD display en de externe voeding zit erbij inclusief alle onderdelen keurig in plastic ziplock zakjes verpakt en een rood en zwart meetsnoertje met krokodillebekjes zijn ook niet vergeten.
Het opbouwen van de nette verzorgde print nam niet meer dan ongeveer 1,5 uur in beslag en de bouwbeschrijving is uitstekend. Na het plaatsen van een 9Volt blok batterij even het contrast van het LCD display juist instellen en alles werkt zoals het hoort.
Als je de LC meter aanzet in het capaciteits bereik calibreert deze zichzelf.
Indien men veel aan condensatoren en/of spoelen moet meten is dit een waardevolle aanvulling van de meetapparatuur en kan ik dit ten zeerste aanbevelen.
Zie de foto's voor de meetbereiken.

73, Stan
De opgeboude printplaat
De opgeboude printplaat
previewCAFTQCDD.gif (48.16 KiB) 8085 keer bekeken
De LC meter
De LC meter
De LC meter zonder backlight
De LC meter zonder backlight
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: LC meter van Dijken Elektronika

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

20111230-_MG_8879_800px.jpg
Kijk eens! Ik heb 'm een dik jaar geleden ook al gebouwd. Super handig dingetje inderdaad!

Handig voor wie hele rare metingen krijgt: hij moet opstarten in C mode en daarna pas naar L mode schakelen mocht je dat willen. Dat in verband met de calibratie. Calibreren ook met de meetsnoeren reeds bevestigd, maar nog niet het te meten onderdeel (C of L).

Hier is mijn bouwsel :) : http://www.pe1rqm.nl/?p=1032
20111230-_MG_8882_800px.jpg
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: LC meter van Dijken Elektronika

Ongelezen bericht door PA8C »

Zie daar, het zijn ook altijd dezelfde mensen die kwaliteit weten te vinden hé?
Leuk dat we toch ook hier weer op hetzelfde uit zijn gekomen.
De LC meter heeft zijn nut bij mij alweer bewezen. (Zie mijn 80 meter dipool draadje bij antennes)
Binnenkort maar weer eens even contact hebben Tjalling, het is al weer veel te lang geleden.

73, Stan
De LC meter van PA8C
De LC meter van PA8C
Het lijkt wel een broertje van die van jou!
Detail LC meter
Detail LC meter
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: LC meter van Dijken Elektronika

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Grappig is dat Stan :) Bij mij heeft ie ook al een paar keer goede hulp geboden. Voor de spectrum analyzer in het filter om de 24V schakelende voeding nog wat schoner te krijgen en in de video sync generator in het 4,433 MHz filter (beide een LC kring).

We moeten inderdaad gauw weer eens afspreken Stan! Lijkt me erg gezellig en volgens mij hebben we weer genoeg om bij te kletsen :)
Plaats reactie