Verzekering

Voor alles wat niets met zendamateurisme of elektronica te maken heeft.
Forumregels
Voor alles wat niets met zendamateurisme of elektronica te maken heeft.

Verzekering

Nieuw berichtdoor rbeckers » 19 nov 2009, 11:56

Geachte leden,

ik heb zoals meer mensen hier nogal wat (meet)apparatuur verzameld.
Nu wordt deze apparatuur verzekerd tegen vaste waarde na taxatie of dagwaarde.

Wat zijn jullie ervaringen met verzekeringen en het bepalen van de dagwaarde?
In een polis of op een website zijn de diverse maatschappijen vrij vaag over de dagwaarde.
Heeft iemand zijn apparatuur laten taxeren en door wie?

René
rbeckers
.
.

Re: Verzekering

Nieuw berichtdoor PE1RCD » 19 nov 2009, 23:03

Met taxatie heb ik geen ervaring. De hobby kamer heb ik tegen een vast bedrag laten verzekeren. Mijn geschatte waarde als ik vergelijkbare spullen via marktplaats en beurzen op nieuw zou willen aanschaffen na diefstal of brand.

Probleem met het verzamelen van oude meetapparatuur, de nieuwwaarde telt bij de premie, en je dagwaarde bij schade. Bij een apparaat van 10 jaar oud, is de dagwaarde dus schrot en de nieuwwaarde mag je voor betalen. Je bent dan al snel erg onder verzekerd.
PE1RCD
.
.

Nieuw berichtdoor fred101 » 20 nov 2009, 19:19

Ik heb mijn set kapot gehad door bliksem, ik bleek verzekerd te zijn voor vervangingswaarde. Mijn agent zei dat het wel verstandig was om overal foto's en wanneer mogelijk nota's van te hebben. Daarnaast is er een bedrag in de polisvoorwaarden mbt totaal waarde apparatuur. Met het oude spul blijft dat ;lastig, dat zou je moeten laten taxeren maar ik denk niet dat er taxatie-experts zijn die dat kunnen. Meestal nemen ze dan gewoon jou advies over (mijn Landrover 101 moest ook getaxeerd worden. De expert had geen idee wat het was en er nog nooit een gezien. Je snapt dat die taxatie in "de lijn der verwachting" lag.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
fred101
.
.

Nieuw berichtdoor PE1RCD » 21 nov 2009, 00:52

Een kennis adviseerde mij al een keer om als ik verzamelaars items had, en een zelfde type tegen kwam op ebay, marktplaats etc. een uitdraai te maken en die op te slaan in een dossier. Dit geeft dan een aardig beeld voor wat de vervangingswaarde zou zijn. In dit geval ging het om paar stripboeken. maar dit kan je ook voor apparatuur doen.
PE1RCD
.
.

Nieuw berichtdoor Tjalling PE1RQM » 21 nov 2009, 01:24

Tip: bewaar de foto's van je apparatuur en een kopie van papieren (of een scan) op een andere locatie dan in je huis. In geval van brand ben je die dan tenminste niet kwijt. Ik bewaar een backup van mijn belangrijke bestanden in mijn bureau op het QRL.
73! Tjalling, PE1RQM

Plaats ook eens je zelfbouwprojecten op dit forum!
Tjalling PE1RQM
.
.

Nieuw berichtdoor fred101 » 21 nov 2009, 08:38

Ik bewaar ze op mijn website ;-)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
fred101
.
.

Keer terug naar Algemeen en offtopic