Ultieme langdraad

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat kun je het beste doen met een antenne tuner. Een varco en een rolspoel of spoel met aftakkingen. Voor een dipool van die maat heb je een behoorlijke spoel nodig en een enorme capaciteit. Erg veel werk om alleen te ontvangen. Hoe groter je antenne hoe meer signaal. QRM (storing) is ook signaal. Dat wordt net zo hard opgepikt. Lang leve de plasma's, medion computers en andere kwaliteits producten uit het verre oosten.
Wil je dat kwijt dan lukt dat soms met een apparaatje wat ik op mijn forumdeel de QRM kanselier noem. Dat lukt echter niet altijd. Daar moeten twee antennes aan. bv twee loops 90 graden tov elkaar gedraaid, twee raamantennes maar soms een verticale en een horizontale. Het idee is dat de storing in het nabije veld op beide antennes even hard is maar door de schakeling in tegenfase gezet elkaar opheft. De loop is richting gevoelig dus het ontvangen signaal is op de ene loop harder dan op de ander en wordt dus niet helemaal uitgenult. Het signaal wordt zwakker maar doordat de QRM een stuk minder wordt hoor je het toch beter. Op sommige lokaties is echter zoveel troep dat alleen verhuizen helpt.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Ok Fred wederom dank voor de uitleg .
Bij mij is de verwarring kompleet en de twijfel over het maken van een andere antenne wordt alleen maar groter .
Hoe kot dit ? Ik zit net op 14.199.90 te luisteren naar VU2PEP . India is toch best een end weg en hij komt gewoon 5/7 binnen wel met veel fading .
De Amerikanen die beantwoorden zijn talrijk maar beide partijen hebben moeite elkaar te horen , ik hoor ze beide met grote signalen .
Gezien het feit dat we op het trieste dieptepunt zitten van de zonnevlekkencyclus zijn India , Noord en Zuid Amerika en Canada toch echtte dx en ik vind dat met een draadje van amper 6 meter niet verkeerd .
Ik vraag me dan ook af of het maken van een andere antenne of het kopen van een antenne wel zin heeft .
Gezien hetgeen ik nu ontvang kan dat alleen maar toenemen als de zonnecyclus weer omhoog gaat .
Wat is nu wijsheid ?
Op 20 , 17 , 15 , 12 en 10 doet deze draad het goed , tenminste dat is mijn mening , al weet ik natuurlijk niet wat ik misloop met een goed afgestemde antenne.
Ik zal eens een foto plaatsen van mijn ontvanger met die draad tussen de condensdroger en fitnestoestellen op mijn zoldertje .
Als jullie het op prijs stellen kan ik ook een opname plaatsen van VU2PEP maar de kwaliteit is wel slecht .
Het is in ieder geval een kick om met hetgeen ik nu heb zoveel mogelijk te kunnen horen .
73 Wilco
Laatst gewijzigd door 19DIG2305 op 15 nov 2008, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door fred101 »

Dan zou je tegelijk met een ander moeten luisteren naar de zelfde frequentie. Zo kun je vergelijken. Wij doen dat wel eens via 70cm . Daar praten we dan met elkaar terwijl we bv op 80m luisteren. Maar dat zou ook per telefoon kunnen. Risico is dat het kan mee en tegenvallen. Het is leuker iets te maken en als dat beter is weer proberen het te verbeteren. Als je namelijk jou 6m draad zou vergelijken met mijn antenne zou dat een oneerlijk vergelijk zijn. In een bebouwde omgeving zul je altijd meer storing hebben dan hier in de middle of niks.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Ja misschien is dat ook wel zo .
Ik heb natuurlijk geen vergelijkend materiaal .
Nou dan toch maar aan de gang met een zelfbouw concept .
Als ik via websdr naar 40 en 80 luister is dat iig een wereld van verschil .
Er zijn 2 dingen die ik wil bereiken , en dat is a: rust in mijn ontvanger en b: een goed signaal .
Ik ga me verdiepen in de theorie en experimenteren.
Dank voor de reacties
73
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door rbeckers »

Een heel korte en beperkte uitleg over antenne's.

Antenne's zijn zowel heel eenvoudig als heel complex.
Een antenne werkt optimaal voor een enkele frekwentie(band). Daarbuiten gebeuren er allerlei "vreemde" zaken.
Het gevolg is dat voor een goede ontvangst van verschillende banden je of verschillende antenne's nodig hebt, of een aanpasbare antenne, of een breedbandige antenne.
Een breedbandige antenne, bijv een aktieve antenne of een log periodieke antenne, zijn handig maar beperkt in onvangst.
Meerdere antenne's is het beste maar neemt veel plaats in, vooral op de lage banden.
Aanpasbare antenne's vormen ook weer een compromis.

Ook het signaal goed, d.w.z. o.a. weinig verlies, naar of van een antenne krijgen is belangrijk.
Een antenne heeft in zijn werkgebied een bepaalde impedantie. Om o.a. reflecties te vermijden moet het hele traject; antenne, kabel, ontvanger, dezelfde impedantie hebben.
Ontvangers zijn of hoogohmig (500 ohm of meer) tbv langdraad of 50 ohm tbv coax. TV is bijv. 75 ohm coax.
Kabel heb je o.a. in 50 ohm, 75 ohm, 300 ohm.
Een balun, soort trafo, kan helpen om een antenne op een kabel aan te sluiten.
Een antennetuner kan gedeeltelijk wat impedantie problemen oplossen.

René
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Hallo Rene ,
Ik begin een en ander wel te begrijpen nu , maar een aantal dingen zit me toch dwars .
Op op 15 17 en 20 meter doet dit draadje het voor mijn gevoel goed .
Ook op de 10 Mhz zijn de signalen behoorlijk als de condities het toe laten .
Op 80 heb ik een heerlijk rustige ontvangst maar daar verwacht ik natuurlijk niet teveel van .
Op 5 Mhz komen de signalen ook loeihard binnen met en dat is erg belangrijk erg weinig ruis .
Luister ik nu op 40 meter dan heb ik ineens een ruis of weet ik veel wat van bijna s 9 en dat vind ik dan weer vreemd want dat is de enige band waar het zo heftig is .
Ik moet gaan zoeken naar compromissen. en dat heb ik al gevonden .
Ik ga gewoon met loops werken . Gewoon een voor 20 meter want dat is gezien het karakter van deze band voor mij de meest gunstigste , omdat ik veel meelees met cw rtty en sstv . Ik hoop dat ik toestemming ga krijgen voor een inverted V voor 80 en 40 waarmee deze dan voor 40 een halve golf moet worden en voor 80 een kwart ik ben zelfs bereid een hoop aardpinnen de grond in te rammelen en deze als zogenaamde grondantenne te gebruiken .
Nou met deze antennes moet ik een eindje vooruit kunnen met mijn hobby .
Ik gebruik nu voor de 40 meter websdr en dat is ook leuk hoor maar het is niet hetzelfde natuurlijk .
Ik heb me aangemeld bij de Veron hier in Breda en dan ga ik daar eens kijken , en misschien komen daar amateurs die bereid zijn om me mee te helpen .
Ik heb hier een balun gevonden of is het een unun of unbalun dat weet ik niet maar plaats morgen een fototje in de balun sektie .
Wie weet kan ik daar nog iets leuks mee doen .
Plaats reactie