Ultieme langdraad

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi Fox

Ik heb me nog wat verdiept in open lijnen en ik heb vanfaag een katrol in mijn mast op het dak gemaakt. Dan kan ik als test een inverted V omhoog hijsen welke dan met kippenladder gevoed gaat worden.

Ik ben benieuwd wat jou langdraad doet boven normale grond. Water is natturlijk een hele goede geleider. Wij hebben hier een hoog grondwaternivo en mijn aarde gaat daar via een koperen pijp naar toe. De grondverliezen zijn in beide gevallen, maar vooral boven water dus klein tov de stralingsweerstand van de antenne wat het rendement verhoogd. Voor een laag hangende dipool is een goede aarde natuurlijk wat minder goed omdat je dan een soort derde mirror antenne krijgt. Maar voor een monopool natuurlijk prima. Ik sprak een amateur die op 50m hoogte woont, op zand. Zijn grondwater nivo zit 60m lager. Die grond was bij hem waardeloos voor een mono maar een 12m hoog hangende dipool deed het daar perfect.

Fred PA4TIM
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Hoi Fred,

Ik heb daar ook over nagedacht want ik heb de Zepp. ook wel boven land gebruikt en vond toen dat m'n dipole beter presteerde.
Zoals je opmerkte werkt een eindgevoede antenne boven water of boven grond die goed geleid beter.
Ik stond daar ook niet bij stil omdat ik meestal vanaf de opereer.
Soms hangt de antenne verder van de boot weg maar toch in de buurt van water dus het effect blijft toch aanwezig.

Ik heb toevallig net weer een SGC-230 smarttuner op de kop getikt die ik ook weer voor enkele experimenten kan inzetten.
Ik heb er nu drie wat eigenlijk niet de bedoeling was maar die zat bij een Trx die ik van iemand kocht.
Ik heb daar ook goede ervaringen mee want dan doe je het tunen bij het voedingspunt zodat je geen verlies hebt op de coax naar te tuner en al je vermogen ook in de antenne komt.
Je kunt die SGC tuner op diverse manieren in een antenne-configutatie opnemen en dat geeft je onderweg veel mogelijkheden om toch een antenne te plaatsen.
http://www.sgcworld.com/

Als het weer het dit weekend toelaat dan hang ik misschien weer een antenne in de bomen.
http://s27.photobucket.com/albums/c188/pe2fox/Madelief/
Anders werk ik met de 6 Mtr. lange legerantenne met SGC tuner.

Vroeger hebben wij ook altijd Landrover gereden en we hebben diverse 88 en 109 's versleten.
De laatste jaren reden we vooral (echte) Jeep waarvan we de laatste vorig jaar hebben weggedaan.
Een ziekenbak als camper is wel handig maar het type zegt me ff niets misschien bedoel je die met frontbesturing (zonder neus).

Paar plaatjes van toen: http://s27.photobucket.com/albums/c188/pe2fox/Pics/

Fox
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Hier wat foto's. Ik heb 2 90's, een 88 en een 101.

Ik ga van het weekend testen met een kippenladder aan een iverted V die ik nu in mijn VHF/UHF mast kan hijsen. Heb er een katrol in gemaakt.

Fred
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

http://home.planet.nl/~schne427/

Link vergeten :-)

De kippenladder en inverted V hangen. Ik moet toegeven, het werkt beter als ik had verwacht. Met 10W op 40m met italie door een pile-up heen en met 100W malta gewerkt op 20m waarbij ik complimenten kreeg voor het signaal en de modulatie (en dat heb ik hem verder niet tegen de andere horen zeggen) De antenne is 2x 10m en is zowel op 20 als 40m 1 op 1.7 zonder tuner maar wel met 1:4 balun, klein beetje bij tunen geeft 1:1 over een vrij grote bandbreedte. 10m en 80 meter gingen niet.

Het qrm nivo is vergelijkbaar met de vertical. Met luisteren was er geen hoorbaar verschil tussen vertical en inverted V. De vertical (met 30m aircom+) eraan komt wel verder. Amerika lukte wel op de vertical op 20m maar niet met de inverted V.

Ik heb de kippenladder expres slordig gemaakt, gewoon langs het huis hangend tussen het kozijn geklemd naar binnen. Ook tijdens zenden met de draad zitten bewegen maar dat gaf geen reactie op de swr.

Ik ben blij dat we deze discussie hebben gehad. Erg leerzaam geweest anders was ik waarschijnlijk nooit met een open lijn aan de gang gegaan (en jij niet met een langdraad :-) )

73

Fred
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Hoi Fred,

Ik heb helaas geen tijd gehad om de G5RV nog een keer op te hangen.
Je bevindingen met de inverted V klinken in ieder geval goed.
Bij vorige experimenten heb ik wel ontdekt dat een gestrekte antenne iets beter werkt dan een inverted V.
Ik ga met enkele andere amateurs dit najaar nog enkele antenne experimenten doen met diverse antennes.
Kan ik eens goed vergelijken.

Grt,

Erwin
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
PE2FOX
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mei 2007, 00:03
Locatie: Hilversum

Ongelezen bericht door PE2FOX »

Nog ff een verslag van onze test met diverse antennes.
We hadden ons vooral gericht op dipole antennes en zijn helaas niet toegekomen aan een vergelijk met een eindgevoede antenne maar daar zullen we een volgende keer op in gaan.

21-10 zijn we met een paar amateurs de polder bij Eemnes ingetrokken om diverse antennes te testen.
We hebben verschillende draadantennes getest zoals de G5RV, ZS6BKW en de linear loaded Cobra dipole antenne.
We waren vooral benieuwd naar de prestaties van de Cobra antenne in vergelijking met de ZS6BKW en G5RV.
We waren nogal sceptisch over de Cobra maar daar zijn we na enkele vergelijkingen met de andere antennes snel van teruggekomen.
De Cobra presteerde ondanks de geringere afmetingen niet anders dan de twee andere antennes en na diverse metingen bleek de Cobra op veel meer banden te dippen dan bv. de ZS6BKW.
Het was Jota weekend dus aan tegenstations voor signaalrapporten geen gebrek zodat we een goede vergelijking konden maken tussen de diverse antennes.

http://www.hamuniverse.com/cobraantenna.html

De diverse draadantennes die wij getest hebben hingen tussen een boom en een Mast op 12 / 9 Mtr. hoogte.
De Cobra is net als een G5RV eenvoudig zelf te bouwen, dus het proberen waard.
Zoals de beschrijving van de Cobra aangeeft kun je ook experimenteren met een 1:4 balun met daaraan coax.
Wij hebben er o.a. een stuk 450 Ohm openlijn van 12 Mtr. lengte aan gehangen en dat beinvloede de goede werking nauwelijks.

http://s27.photobucket.com/albums/c188/ ... =slideshow

We hebben zoals te zien is meerdere antennes getest.


Mvg,

Erwin
Laatst gewijzigd door PE2FOX op 19 feb 2008, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"The reason lightning doesn't strike twice in the same place is that the same place isn't there the second time."
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de langdraad gesloopt, niet dat hij niet beviel maar de unun constructie was te licht voor mijn favourite set. Ik kon niet meer dan 100W maken. En iets nieuws is altijd leuk, nu moet ik alleen iets voor 160m bedenken. Ik heb nu een dipool hangen met open lijn en een S-match. Hij straalt goed af maar ik heb nu veel meer qrm. Aangezien ik een S-match gebruik kom ik er wel achter dat zo'n open lijn toch wel doet waar ik bang voor was, namelijk stralen. Even verhangen of aanraken resulteert al in een behoorlijke swr verandering. De meeste dipolen zitten op een 1:4 balun met midde aarde. Dat had ik ook bij mijn vorige experiment. Deze balun zorgt wel voor een kunstmatige balans en dus een "probleemloze " open lijn maar zo kom je er dus niet achter dat er onbalans is en je toch minder efficientie hebt. Nu de antenne stromen meten om te weten welke poot het probleem is.

Fred
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Voor de 160m band kan je de openlijn aan de onderzijde kortsluiten, er een soort T antenne van maken. (Zie Rothammel!)
Je moet dan nog wel je set "HF-aarden" want een T antenne is geen symmetrische antenne maar een veredelde langdraad.

Er zijn op internet dubbele antennestroom meters te vinden, deze b.v.:
http://www.pa1g.nl/antenne_stroom/antenne_stroom.htm
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Bedankt Eat, ik had er al zo een gebouwd alleen twijfelde of dat idee goed was maar blijkbaar wel dus :-). Werkt erg mooi hoor. Soms vindt je meerdere afstem punten maar geeft de ene de dubbele stroom van de andere. Ik heb hem nog niet op symetrie geijkt. Dat schema geeft wel mooi de waardes aan.
Ondertussen heb ik de tuner aangepast en lukt het ook op 160m. Een spoel met aftakkingen is gewoon onhandig daarom heb ik nu een stukje verstelbare spoel toegevoegd in serie met de spoel. Dat kan 4 uH verstellen door een ferrietantennestaaf in een pvc buis op en neer te schuiven.

Was leuk experiment.
Mijn eerste idee was een ijzeren buis in de spoel te schuiven om hem magnetisch kort te sluiten. Je kunt , zegt men, een spoel niet op een ijzeren kern maken. Het resultaat was onverwacht. De inductie verhoogde van 10 naar 13 uH toen we (ik en roeland PH1NE) een spuitbus er in schoven. Wel regelbaar dus maar gevoelsmatig zat dat niet zo lekker bij een paar 100W.
De hebben ook twee spoelen in serie en uit fase gezet. Door deze in elkaar te schuiven werd het ook regelbaar. Werkt ook mooi maar geeft denk ik meer verlies als de ferrietstaaf omdat je maar een heel weinig windigen nodig hebt (van de grote spoel 1 winding verwijderd en dat op het pijpje gewikkeld (ongeveer 10 windingen)) Is heel mooi regelbaar, echt heel gedoseerd.
Voorlopig de antenne expirimenten bevroren, eerst de FT101e repareren (nu weet ik wat jij bedoelt met "is in gespit" bedoelt, oh de spanningsregelaar voor 6V is defect, halen we hem gewoon toch weg en waarom zou je de zelfde buizen monteren als twee verschillende ook werken, enz), SEM-25 zender en bijpassende losse ontvanger aansluiten op de voedingsverdeler en atu als ik voedingskabels te pakken krijg, 25KHz calibratieprint repareren en uitvallen LSB van de FTdx400 aanpakken en binnenkort een onversleutelde FT201 ophalen (bij Hugo) die wel nog wat TLC nodig heeft voor mijn yaesu museumpje.

73
Fred
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Fred!
Voor een mede Mexicaansche Hond maak ik natuurlijk wat tijd ...
Kan goed, meerdere "afstempunten" met je LC tuner, neem dan altijd het punt met maximale C en minimale L dan is het rendement het hoogst.

Wordt die ferrietstaaf niet warm/heet met jou voorkeur voor QRO?
Is namelijk ook verlies *en* kans op vervorming/intermodulatie door verzadiging van de staaf! Dus storing.

Jammer van je Fox Tango 101e, het is dus een spitbak, zonde. Ik zou voor een restauratie gaan, met andere buizen, bij voorkeur de 6146B (die zijn nog te koop, nieuw, bij Rinus en Barend) en daar vooral rustig mee aan de slag gaan, niet te snel het apparaat weer aan de praat willen krijgen. Rustig de tijd nemen en alle componenten gaan sparen. Radiomarkten zat en het geeft je een doel. Maar dat is mijn idee.
(Ik las het relaas op CO, maar voor dat Turbo Forum heb ik even geen tijd ...)

Zo, dus onze Angry Young Man Roeland gaat de call PH1NE voeren.
Zal mij dat een beroering gaan geven in Bommelsche amateurkringen ...
Wens hem maar sterkte tussen al die senioren!
Hmm PH1NE: .--. .... .---- -. . Klinkt wel!

Leuk dat je die Fox Tango van Hugo kan overnemen, daar zal je weer plezier aan gaan beleven!

--... ...-- -.. . .--. .- ..--- . - -.-

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zit zoals gebruikelijk meer met de soldeerbout als met de microfoon in mijn hand. Dus pas twee keer geprobeerd en hij werd niet warm. Bedankt voor die tip van de LC verhouding, waardevolle info in mijn quest for the holy tuner. Ik ga in iedergeval een rolspoel proberen. Die man die me er 5 zou verkopen laat niets meer van zich horen :-(

Ik ga inderdaad rustig die 101e in ere herstellen want ik ben er best aan gehecht en het is mijn enige qrp set :-). Ik weet nog niet wat ik met de eindtrap doe. Ik heb wat info gevonden over die 6MJ6 buizen conversie die ik heb en dat schijnen betere buizen dan de 6SJ6 te zijn. En als het dan toch niet orgineel is moet het in ieder geval beter zijn. Ik weet alleen niet wat ik met die regelaar aan moet. Volgens jan (yaesu fox tango-goeroe) zijn die orginele niet meer te vinden, daarnaast is de print redelijk verkracht. Mischien een moderne regelaar voor 6V. Als er geen 7806 is dan een LM317 instellen op 6V en dan rustig zoeken naar een nog goed printje uit een defecte 101.
Bij jan stond ook een FT250, dat was een enkelsuper met alleen buizen, optisch niet echt mooi maar dat klonk wel erg lekker, veel minder ruis als een dubbelsuper.

Sorry als ik soms niet reageer op een reactie maar ik krijg geen notificaties van het forum. Is ook niet mogenlijk begreep ik van Tjalling en dan vergeet ik wel eens te kijken voor onbepaalde tijd en dat is jammer gezien jou , veelal waardevolle antwoorden.

Fredden
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ik zit zoals gebruikelijk meer met de soldeerbout als met de microfoon in mijn hand.
Kijk dat doet mij nou deugd! :wink: Geen 59 weg wezen, praatjes vullen geen soldeergaatjes! Keep your Iron Burning and your solder melted ...
Ik ga inderdaad rustig die 101e in ere herstellen want ik ben er best aan gehecht en het is mijn enige qrp set :) .
Ha Ha! Dat dacht ik al, zijn QRP setje! Zeker! Maak er weer wat moois van vrind!

:wink:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Mooie verhalen allemaal,maar ik begrijp van dat alles niets .
Goed,dat coax beter afschermd dan een bloot koperdraadje kan ik nog begrijpen , maar ik ben dan ook geen zendamateur .
Ik ben (ook niet eens officieel met een NL nummer ) luisteramateur en probeer al lezend door al dat antenne materiaal heen te komen , maar dat valt niet mee.
Meestal wordt een antenne gebouwd om mee te zenden , en dan komen er spoelen en condensatoren bij kijken , en daar houd mijn kennis meteen op .
Ik gebruik als antenne een stuk draad van 7,60 meter , gewoon een geisoleerde twisted koperdraad. Deze hangt op mijn zolder en dat is ongeveer 8 meter hoog .
De draad zit aan de volgens de handleiding van de ontvanger hoogohmige ingang , en een stuk draad als een soort van tegencapaciteit ? naar het betonijzer in de vloer ( is een draad capacitief?)
Ik ontvang met dit draadje toch heel veel op de 21 , 14 en 18 Mhz . Amateurs vavan over de hele wereld van brazilie tot canada en van engeland tot indonesie .
Op 40 meter en 80 meter ontvang ik veel ruis ( s7) totdat ik mijn draadje verleng met een meter of 17 , 2 keer heen en weer gespannen en de rest rustend op de vloer . Dit is op 40 meter nog steeds een ramp met een ruis van ( s7) maar op 80 gaat dit geweldig , mijn ruis is nu nog maar s3 en de stations knallen binnen , totdat de buurman en mijn vrouw de plasma aanzetten :(
Ik wil dolgraag zelf een antenne gaan bouwen , liefst een magnetische loop maar steeds moet ik daarvoor een afstemcondensator aanschaffen en weet ik niet welke waarde deze moet hebben om gewoon heel de kortegolf te bestrijken .
Nu tot de essentie .
Kan ik als luisteramateur nu ook een antennetuner aanschaffen zodat ik mijn kortedraad kan aanpassen , of werkt dit alleen voor mensen die daar mee zenden?
Stel ik besluit een loop te bouwen , welke diameter moet deze zijn , wat is de diameter van de coupler en wat is de waarde van de afstemcondensator ?
In de buurt waar ik woon is het absoluut een ramp om een antenne buiten te zetten , want anders was een dx-one voor mij de oplossing , maar gezien de problemen in het verleden met al die 27 mhz figuren heeft men deze op de zwarte lijst staan hier , en denken de mensen bij een streepje op het tv beeld meteen aan een illegale zendamateur . ( al is het in werkelijkheid hun eigen babyfoon)
Op vele paginas lees ik over projecten die gebouwd zijn of gebouwd worden , conclusies worden daaraan verbonden en verder hoor je er niet meer van .
Waar blijven deze zelfbouw antennes ? Een mens als ik maak je er dolblij mee.
Maar goed een heel verhaal , maar mijn draadje doet het ook goed , al weet ik natuurlijk niet beter , en heb ik geen vergelijkend materiaal .
73 Wilco
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi Wilco,

De regels voor zenden en ontvangen mbt antennes zijn het zelfde. Het verschil is dat je ontvanger van een fout aangepaste antenne niet defect gaat en een zender wel. Je moet een antenne zien als een soort resonantiekring bestaand uit een stuk weerstand, een stuk spoel en een capaciteit. Als de boel in resonantie is en de goede impedantie heeft heb je de beste ontvangst. De juiste impedantie is die impedantie die de ontvanger voorschrijft. Een dipool is zo'n beetje de basis antenne. De ene helft is een capaciteit ten op zichten van de andere. Dat geld voor de meeste antennes alleen is dat tweede deel niet altijd fysiek aanwezig. Bij een vertikale antenne is het tweede deel de echte aarde of een kunstmatig aardvlak (groundplanes). Een dipool is symetrisch en in balans. Dat heeft voordelen mbt storingen als het om ontvangst gaat.
Nu heeft een dipool van een halve golflengte (totaal) op minimaal een kwart golflengte boven grond (anders gaat de aarde als een soort derde deel werken) een impedantie van ongeveer 73 ohm. Door lengte/hoogte kun je hem 50 ohm maken maar oudere ontvangers waren meestal gemaakt voor 75 ohm.

Nu is het vaak zo dat je niet altijd de ideale antenne kan maken en dus compromissen moet sluiten. Een antenne kan je verlengen door er een spoel mee in serie te zetten en het feit dat hij te capacitief is ivm hoogte (of liever gebrek aan) kun je compenseren met een condensator naar aarde. Dat doe je bij een asymetrische antenne (langdraad, vertical) en noem je een L tuner. Als je nu de spoel naar aarde en twee C's links en rechts zet dan is het een T-tuner. Die hebben het grootste aanpas bereik.

Er zijn ook allerlij "wonder antennes" meestal een wonder dat hij werkt maar ook een wonder omdat alles beter is dan niets. Een magloop is zo'n ding. Maar aangezien de meeste goede ontvangers best gevoelig zijn en zo'n ding door die varco resonant wordt gemaakt (je hebt gewoon een grote afgeschermde parallelkring) ben je wel een hoop rotzooi kwijt. Een alternatief voor jou is een raamantenne. Gewoon een houten kruis maken, en daar 50m VD draad op wikkelen. Dat hoef je niet met een varco afstembaar te maken maar het kan wel. (0-500PF voor 80m en hoger is vaak wel goed) Dat vond ik beter werken dan een gewone loop. Ik heb de mijne ook nog van een voorversterker voorzien. (met een ecc81)
Een vriend van mij heeft buiten op zijn balkon 5m draad hangen en binnen een raamantenne. Bij hem doet de ene antenne het soms beter dan de ander. Ligt aan de band en de ontvanger. Een Racal RA17 heeft aan een paar meter draad al genoeg. Met mijn dipool eraan moet ik zelfs de RF gain een eind dichtdraaien en de verzwakker gebruiken anders krijgt hij te veel signaal. Een actieve antenne, de miniwhip doet het ook niet slecht (maar dat heb ik alleen op lange golf en middengolf geprobeerd)

Een erg goed antenne boek is Rothammel. Dat kun je in oudere versies op diverse plekken gratis downloaden.

73

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: ultieme landraad

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Hallo Fred,
Allereerst bedankt voor je reactie.
In de manual van mijn JRC NRD 525 staat dat ik een draad van maximaal 6 meter aan de hoogohmige ingang mag hangen en dat heb ik dan ook gedaan.
Ik vind je verhaal van de raam antenne erg interessant en ga daar morgen meteen mee aan de slag om te zien of ik daarmee op 40 en 80 en misschien zelfs op 160 meter betere resultaten boek , en daarmee doel ik op een sterke reductie van de gigantische ruis vooral op 40 meter .
Op de kortere golflengtes doet die 6 meter het prima denk ik daar ik al verschillende continenten gehoord heb .
Het verhaal van spoelen en condensatoren is voor mij abacadabra hoor .
In een ander topic van jou zag ik een paar spoelen staan om bijvoorbeeld de elektrische lengte te verlengen , maar hoe bereken ik dat voor een binnen opgehangen dipool van maximaal 2 maal 2,50 meter ? Dit is toevallig een kwart van 20 en dus perfect voor deze band , maar deze moet ik dan weer 50 ohm maken . Het lijkt me sterk dat ik dipool van (is ie nu 2,50 meter of 5 meter) elektrisch kan verlengen met spoelen tot 80 meter , daar geloof ik niet in , want dan is denk ik het rendement heel laag . Wat ik ook overweeg is om 2 stukken draad van 10 meter gewoon op te rollen en deze dan op te hangen , dan is ie een hele golf op 20 mt , een halve op 40 en een kwart op 80 ? Maar zo simpel zal het niet zijn , en ik moet nog iets maken om die draad naar 50 ohm te transformeren .
Wat ik me ook afvraag of de ene antenne nu meer last heeft van fading dan de andere , want dat heb ik nu wel , en dat is weer lastig met het decoderen van rtty , psk sstv etc etc .
Ik moet nog veel leren , maar ik vind het leuk om daar mee bezig te zijn .
Ik ga eens op zoek naar dat boek van rothhammel .
Morgen maak ik dat raam en vertel ik je wat dat doet op mijn 525 .
73,s Wilco
Plaats reactie