70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen
- Michel-nl
- .

- Contacteer:
Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen
hej
ja ik had in de calculator idd rekening gehouden met een 20x 20 koker, en ja opzich zal deze antenne als ontvanger dienen en dus niet zo zeer zend belangrijk zijn.
een eventuele volgende ga ik idd zoals jullie hem gemonteerd hebben maken.
ja ik had in de calculator idd rekening gehouden met een 20x 20 koker, en ja opzich zal deze antenne als ontvanger dienen en dus niet zo zeer zend belangrijk zijn.
een eventuele volgende ga ik idd zoals jullie hem gemonteerd hebben maken.
- Michel-nl
- .

- Contacteer:
zo even update,een kennis had nog een veron dipool liggen die ik mocht gebruiken.
dus die heb ik vandaag klaar gemaakt,deze zal ik later op de yagi monteren.
daarna zal ik de beugel in de yagi naar verticaal montage maken,daar hetgeen ik wil ontvangen verticaal gepolariseerd uitzend.

dus die heb ik vandaag klaar gemaakt,deze zal ik later op de yagi monteren.
daarna zal ik de beugel in de yagi naar verticaal montage maken,daar hetgeen ik wil ontvangen verticaal gepolariseerd uitzend.

- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Roepletters: PE1RQM
- Contacteer:
Gisteren nog even met Harry PA2HOS gesproken. Het loont zeker moeite het verschil te testen door de boom aan massa te leggen of niet. Mogelijk heeft dat meer invloed dan we denken. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Dus Michel, mocht je een slechte SWR hebben,ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als je het groen/gele draadje eens losmaakt. Ik wil aan Stan voorstellen, dat wij binnen ons project hier ook nog eens grondig naar gaan kijken en komen daar dan nog op terug!
Erg netjes gemaakt trouwens, Michel!
Dus Michel, mocht je een slechte SWR hebben,ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als je het groen/gele draadje eens losmaakt. Ik wil aan Stan voorstellen, dat wij binnen ons project hier ook nog eens grondig naar gaan kijken en komen daar dan nog op terug!
Erg netjes gemaakt trouwens, Michel!
- Michel-nl
- .

- Contacteer:
tnxx,ik ga er nog mee bezig.
Wij (Harry PA2HOS en Tjalling PE1RQM) zijn hier op zolder bij pa2hos even wat wezen experimenteren met mijn yagi. En dan vooral de dipool en de resonantiefrequentie. Wat wij wilden uitproberen:
Massa niet aan de boom lijkt het beste te werken. Wij hebben in ieder geval de dipool compleet geisoleerd opgehangen en de N-connector zit aan de kabel en hangt zwevend in de lucht << massa is normaal gesproken wel beter. Indien je problemen hebt, probeer dan de dipool volledig geïsoleerd te monteren.
Vraag 2: De balun kun je het beste van Teflon, of van semi-rigid maken. Wij hebben nu teflon geprobeerd en dat werkt in ieder geval goed. De maten zijn voor dit type teflon: 23 cm van mantel tot eindmantel (niet de afgestripte stukjes meerekenen en houd die ongeveer een dikke centimeter). De afstand van de voedingsdraad naar de n-connector maakt niet veel uit.
Vraag 3: Maatvoering dipool:
tip-tip buitenmaten: 32,5cm
van hart tot hart : 4,5cm (buitenmaat ca. 5 cm)
Vraag 4: Materiaal dipool; we hebben 5mm massief aluminium gebruikt. Dit is prima te buigen en dat lukt ook nog op een 40mm PVC buis. Hol aluminium zou dubbel vouwen.
Vraag 5: boor 3mm gaatjes aan de uiteinden van de dipool (uiteinden ca. 1,5cm uit elkaar) en gebruik bij voorkeur messing schroefjes en moertjes. Daar kun je na het vastdraaien prima de balun aan vastsolderen. De dipool kun je bijvoorbeeld vastmaken door een stukje PVC buis te nemen en daar sleufjes in te zagen. Dit kun je vastmaken met een OBO zadel.
We hadden een goede SWR en de maten kwamen niet zo kritisch als in eerdere experimenten. Maar blijf wel in de millimeter marges! De conclusie van dit experiment is, dat de yagi veel eenvoudiger in resonatie is te krijgen. En dat geldt ook voor het DL6WU ontwerp waar Stan en Tjalling veel over hebben geschreven (die berekend is met VK5DJ's calculator). Dat komt waarschijnlijk door de zelfgebogen dipool (optimale maten kun je uitproberen) en de manier van plaatsing (geisoleerd). Je zou kunnen zeggen dat dit beter werkt dan platstaf, omdat dat te breed is en beter werkt dan de Veron dipool, omdat we die niet goed op maat konden maken.
Dan nog wat extra foto's:
- Wat werkt beter; massa aan boom, of niet
- Wat voor materiaal moet de balun zijn en wat zijn de maten
- Wat moet de maatvoering zijn van de dipool
- Van wat voor materiaal moet de dipool zijn
- Hoe bevestig je de balun aan de dipool
Vraag 2: De balun kun je het beste van Teflon, of van semi-rigid maken. Wij hebben nu teflon geprobeerd en dat werkt in ieder geval goed. De maten zijn voor dit type teflon: 23 cm van mantel tot eindmantel (niet de afgestripte stukjes meerekenen en houd die ongeveer een dikke centimeter). De afstand van de voedingsdraad naar de n-connector maakt niet veel uit.
Vraag 3: Maatvoering dipool:
tip-tip buitenmaten: 32,5cm
van hart tot hart : 4,5cm (buitenmaat ca. 5 cm)
Vraag 4: Materiaal dipool; we hebben 5mm massief aluminium gebruikt. Dit is prima te buigen en dat lukt ook nog op een 40mm PVC buis. Hol aluminium zou dubbel vouwen.
Vraag 5: boor 3mm gaatjes aan de uiteinden van de dipool (uiteinden ca. 1,5cm uit elkaar) en gebruik bij voorkeur messing schroefjes en moertjes. Daar kun je na het vastdraaien prima de balun aan vastsolderen. De dipool kun je bijvoorbeeld vastmaken door een stukje PVC buis te nemen en daar sleufjes in te zagen. Dit kun je vastmaken met een OBO zadel.
We hadden een goede SWR en de maten kwamen niet zo kritisch als in eerdere experimenten. Maar blijf wel in de millimeter marges! De conclusie van dit experiment is, dat de yagi veel eenvoudiger in resonatie is te krijgen. En dat geldt ook voor het DL6WU ontwerp waar Stan en Tjalling veel over hebben geschreven (die berekend is met VK5DJ's calculator). Dat komt waarschijnlijk door de zelfgebogen dipool (optimale maten kun je uitproberen) en de manier van plaatsing (geisoleerd). Je zou kunnen zeggen dat dit beter werkt dan platstaf, omdat dat te breed is en beter werkt dan de Veron dipool, omdat we die niet goed op maat konden maken.
Dan nog wat extra foto's:
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Ik heb hier een leuke site http://www.amateur-radio-antenna.com/Di ... ntenna.htm,het lijk dat hij zo is na te bouwen,als je hem voor 435 mhz maakt kom je op 434mhz op 1:1:8 ongeveer uit,als je hem op 35 cm maakt teminste ,dat is toch niet slecht lijk me,er is ooit een verticaal gebouwd aleen de quad en reflector 9 dB,is die ongeveer,de MNANA staat onder in deze post.
Als je kijkt is bij de gestackte quad is er een verticale reflector op gesteld en 2x gestackte horizontaal,en die is 12dB in gain.Dit lijk me een mooi antennetje voor de sateliet te ontvangen op 70 cm,en mischien is hij ook goed voor andere doel einde in jullie geval ATV.
Het lijk me ook dat je hem aan de directoren,best wel een paar een stuk of 6 bij zetten zolang de afstand maar 17 cm blijft.
dit is hij op 435 mhz
Dit is de 70 cm hybryde zonder de stacks,voor horizontaal
GOLFLENGTE = 0.689 (m)
TOTAAL AANTAL PULSEN = 140
VOLLE MATRIX...
FACTOR MATRIX...
PULS U (V) I (mA) Z (Ohm) SWR
w1c 1.00+j0.00 18.56+j2.10 53.20-j6.03 1.14
HUIDIGE DATA...
ruim gebied ...
GEEN FATALE FOUT(EN)
0.28 sec
en dit op 434 mhz
GOLFLENGTE = 0.691 (m)
VOLLE MATRIX...
FACTOR MATRIX...
w1c 1.00+j0.00 18.85+j2.93 51.79-j8.05 1.18
HUIDIGE DATA...
ruim gebied ...
GEEN FATALE FOUT(EN)
0.25 sec
Dus zou je de SWR ook kunnen verbeteren als je hem zou stacken?,dmv een soort tegen capaciteit?.
Mischien iets voor jullie om daar eens mee te experimenteren.
Cheers Gerard PA10403
Ps ik vind de achterverhouding bij beide antennes 21dB wel netjes,overigs de SWR op 430 is hij slecht 1:4,volgens de MNANA.
Als je kijkt is bij de gestackte quad is er een verticale reflector op gesteld en 2x gestackte horizontaal,en die is 12dB in gain.Dit lijk me een mooi antennetje voor de sateliet te ontvangen op 70 cm,en mischien is hij ook goed voor andere doel einde in jullie geval ATV.
Het lijk me ook dat je hem aan de directoren,best wel een paar een stuk of 6 bij zetten zolang de afstand maar 17 cm blijft.
dit is hij op 435 mhz
Dit is de 70 cm hybryde zonder de stacks,voor horizontaal
GOLFLENGTE = 0.689 (m)
VOLLE MATRIX...
FACTOR MATRIX...
w1c 1.00+j0.00 18.56+j2.10 53.20-j6.03 1.14
HUIDIGE DATA...
ruim gebied ...
GEEN FATALE FOUT(EN)
0.28 sec
en dit op 434 mhz
GOLFLENGTE = 0.691 (m)
VOLLE MATRIX...
FACTOR MATRIX...
w1c 1.00+j0.00 18.85+j2.93 51.79-j8.05 1.18
HUIDIGE DATA...
ruim gebied ...
GEEN FATALE FOUT(EN)
0.25 sec
Dus zou je de SWR ook kunnen verbeteren als je hem zou stacken?,dmv een soort tegen capaciteit?.
Mischien iets voor jullie om daar eens mee te experimenteren.
Cheers Gerard PA10403
Ps ik vind de achterverhouding bij beide antennes 21dB wel netjes,overigs de SWR op 430 is hij slecht 1:4,volgens de MNANA.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Volgens mij wordt de SWR door stacken niet beter. Alhoewel je best wat zou kunnen faken met kabellengtes, gaat de antenne er niet beter van werken.
Maar het zijn leuke antennes. Nabouwen zal wat lastig zijn verwacht ik, want er staat geen bouwbeschrijving bij met maatvoering. Ik hou het maar lekker op mijn eenvoudig maar efficiente 13dBd yagi.
Maar het zijn leuke antennes. Nabouwen zal wat lastig zijn verwacht ik, want er staat geen bouwbeschrijving bij met maatvoering. Ik hou het maar lekker op mijn eenvoudig maar efficiente 13dBd yagi.
-
PA9NL
- .

- Roepletters: PA9NL
Ik ben ook een antennebouwer.
Mijn ervaringen met een open dipool zijn nooit goed gelukt.
Maar vond het volgende wat ik een erg grappig ontwerp vind.
http://www.dk7zb.fox28.de/70cm-longyagi/details.htm
(dead link, zoek op deze link de juiste info: http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm)
Ik heb voor 23 cm ook verschillende antennes gebouwd,en heb de dipool van massief messing gebogen.
Goed verwarmen voordat je gaat buigen.
Staat nu ook een ant. in de mast voor 70cm atv,maar van verkeerde materialen gebouwd.
Ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe met een messing dipool en semirigid balun.
Ik zal mijn bevindingen posten.
Mijn ervaringen met een open dipool zijn nooit goed gelukt.
Maar vond het volgende wat ik een erg grappig ontwerp vind.
http://www.dk7zb.fox28.de/70cm-longyagi/details.htm
(dead link, zoek op deze link de juiste info: http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm)
Ik heb voor 23 cm ook verschillende antennes gebouwd,en heb de dipool van massief messing gebogen.
Goed verwarmen voordat je gaat buigen.
Staat nu ook een ant. in de mast voor 70cm atv,maar van verkeerde materialen gebouwd.
Ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe met een messing dipool en semirigid balun.
Ik zal mijn bevindingen posten.
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Ik ben benieuwd Marcel! Ik heb met Stan afgesproken om binnenkort onze yagi's eens definitief af te maken. Daar komen dan ook nog wel wat foto's van online.
Ik ga morgen een yagi maken voor de 70cm hoeveel elementen kan ik op een 2 mtr boom zetten??,de balun construeer ik met 75 ohm kabel omdat deze namelijk in een televisie moet die kan dus ook ATV frequentie 434.250 aan,het voor versterkertje zal wel nodig zijn dat bouw ik later wel,als de winter is begonnen,eerst kijken dat ik PA0SON/J morgen op 70 cm zie
Hun zitten in Son en Breugel bij Eindhoven ligt dat,tot zover ik het weet zend hij 400 watt ATV uit.
Dus wie weet zie ik hun hier wel met een dikke B5+
Cheers PA10403 Gerard
Hun zitten in Son en Breugel bij Eindhoven ligt dat,tot zover ik het weet zend hij 400 watt ATV uit.
Dus wie weet zie ik hun hier wel met een dikke B5+
Cheers PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Hoi Gerard,
Download de VK5DJ calculator en kies in het menu "task" voor "design Yagi"
http://www.corprit.net/~jdrew/Yagi/Yagi.html
Probeer te rekenen met 9, a 10 directoren. In het geval van 10 directoren, heb je een 12 elements yagi (+reflector en dipool). Die is echter een tikkeltje langer dan twee meter. Je zou dan naar 9 directoren kunnen.
Probeer maar wat verschillende waarden. Succes!
Probeer te rekenen met 9, a 10 directoren. In het geval van 10 directoren, heb je een 12 elements yagi (+reflector en dipool). Die is echter een tikkeltje langer dan twee meter. Je zou dan naar 9 directoren kunnen.
VK5DJ's YAGI CALCULATORTjalling PE1RQM schreef:Hoi Gerard,
Yagi design frequency =434,00 MHz
Wavelength =691 mm
Elements contacting a metal boom 25,00 mm in diam.
Director/reflector diam =6,00 mm
Radiator diam =6,00 mm
ELEMENT LENGTHS AND SPACING
Reflector
350 mm long at boom position = 30 mm
Radiator
Single dipole 323 mm tip to tip at boom posn =168 mm
Folded dipole 329 mm tip to tip at boom posn =168 mm
Dir Length Spaced Boom position Gain Gain
(no.) ( mm ) ( mm ) ( mm ) (dBd) (dBi)
1 310 52 220 5,3 7,4
2 306 124 344 6,8 8,9
3 303 149 493 8,0 10,2
4 300 173 666 9,0 11,2
5 297 193 859 9,9 12,0
6 295 207 1066 10,6 12,8
7 292 218 1284 11,3 13,4
8 290 228 1512 11,8 14,0
9 288 238 1750 12,3 14,5
10 286 249 1999 12,8 14,9
Director spacings are measured from the previous element
Tolerance for element lengths is +/- 2 mm
Boom position is the mounting point for each element as measured
from the rear of the boom and includes the 30 mm overhang.The total boom length is 2029 mm including two overhangs
The beam's estimated 3dB beamwidth is 37 deg
A half wave 4:1 balun uses 0,66 velocity factor RG-58C (PE) and is 228 mm long plus leads
Here are some construction details for a folded dipole
Measurements are taken from the inside of bends
Folded dipole length measured tip to tip = 329mm
Total rod length =688mm
Centre of rod=344mm
Distance HI=GF=142mm
Distance HA=GE=169mm
Distance HB=GD=197mm
Distance HC=GC=344mm
Gap at HG=10mm
Bend diameter BI=DF=35mm
If the dipole is considered as a flat plane (see ARRL Antenna Handbook) then its resonant frequency is 434,0MHz and K is 0,900
Dit is een berekening van een 10 elements de overhang heb ik niet nodig heb een boom van een Fuba heeft onder een bevestiging dus ik kan heel deze boom gebruiken,ik hang er een VERON dipooltje in,ben benieuwd met de gain.
Want hij krijgt geen tegen capaciteit van de pijp,want hij zit inwezen boven in de pijp.
Ik heb namelijk ook nog een ouderwetse rotor voor lichtgewicht antennes zoals deze.
Dan kan ik m wel een keer richting jou QTH op draaien,dan zet maar eens een keertje signaal op 434.250 mhz,of wie dat wilt,waarschijnlijk zou ik m nog wel iets moeten versterken,hmm dat is niet zo moeilijk,een preampie voor 70cm,heb hier nog zo'n antenne versterkertje liggen die moet wel even worden omgebouwd,zijn wel geschikt voor klasse A.
Cheers Gerard PA10403
Ps meedenken over deze dingen ben ik overigs wel voor te vinden.
Zeelui = home sweet home
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Hoi Gerard,
Prima Yagi zo. Met de Veron dipool konden wij echter niet hele goede SWR waarden krijgen. De dipool was eigenlijk wat te groot. Gewoon proberen zou ik zeggen. Ik ben benieuwd naar je resultaten! Ik hoop dat we die tegemoet kunnen zien op ons forum.
Wat betreft die ontvangstversterker: maak onderscheid tussen ontvangstversterkers, die alleen verliezen van kabel compenseren, ivm ongevoeligheid van tuners en ontvangstversterkers die echt versterken, zonder een enorm eigen ruisgetal te introduceren. Het beste is een FET te gebruiken met een laag ruisgetal. Bijvoorbeeld een MGF1302.
Als je hem klaar hebt, zouden we weleens kunnen testen. Stuur dan maar een berichtje.
Prima Yagi zo. Met de Veron dipool konden wij echter niet hele goede SWR waarden krijgen. De dipool was eigenlijk wat te groot. Gewoon proberen zou ik zeggen. Ik ben benieuwd naar je resultaten! Ik hoop dat we die tegemoet kunnen zien op ons forum.
Wat betreft die ontvangstversterker: maak onderscheid tussen ontvangstversterkers, die alleen verliezen van kabel compenseren, ivm ongevoeligheid van tuners en ontvangstversterkers die echt versterken, zonder een enorm eigen ruisgetal te introduceren. Het beste is een FET te gebruiken met een laag ruisgetal. Bijvoorbeeld een MGF1302.
Als je hem klaar hebt, zouden we weleens kunnen testen. Stuur dan maar een berichtje.
Hallo mensen,
Het is alweer een tijdje stil rond dit project maar dat komt hoofdzakelijk doordat het winterseizoen zich nu eenmaal niet leent om lekker buiten te gaan staan bouwen. Daarbij is Tjalling recentelijk verhuisd naar Leusden en dan heeft dat natuurlijk prioriteit. Het voorjaar is reeds aangevangen en Tjalling en ik hebben plannen om binnen niet al te lange termijn dit bouwproject weer op te pakken en af te ronden.
Ik zou zeggen houd dit topic in de gaten en wanneer we weer voortgang hebben geboekt zullen we dat zeker hier publiceren.
73, Stan
Het is alweer een tijdje stil rond dit project maar dat komt hoofdzakelijk doordat het winterseizoen zich nu eenmaal niet leent om lekker buiten te gaan staan bouwen. Daarbij is Tjalling recentelijk verhuisd naar Leusden en dan heeft dat natuurlijk prioriteit. Het voorjaar is reeds aangevangen en Tjalling en ik hebben plannen om binnen niet al te lange termijn dit bouwproject weer op te pakken en af te ronden.
Ik zou zeggen houd dit topic in de gaten en wanneer we weer voortgang hebben geboekt zullen we dat zeker hier publiceren.
73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!
The best linear is still a good antenna!
The best linear is still a good antenna!